Järjestöjen muutosvalmiustilaisuudet

Muutosten ennakoinnin keinot sote-järjestöissä 6.11.2018 klo 12.00-16.00

Tilaisuuden vetäjänä toimi erityisasiantuntija Vesa Salmi SOSTEsta.

Tilaisuudessa

• esiteltiin ennakoinnissa/ tulevaisuustyössä käytettäviä työkaluja ja sovellettiin muutamaa niistä  käytäntöön.
  • jaettiin vertaiskokemuksia ja konkreettista tukea muutosten ennakointiin sekä lähivuosien strategiseen suunnitteluun.

Osallistujia puhuttivat erityisesti maakunta- ja sote-uudistuksen mukanaan tuoma toimintaympäristön muutos sekä rahoittajien linjaukset, toiminnan vaikuttavuuden esille tuominen, uudet kumppanuudet mm. yritysten kanssa ja ennen kaikkea toiminnan suunnittelu pidemmällä tähtäimellä; kauas näkeminen ja suunnittelun perspektiivi vuotta tai kahta pidemmälle.

Vesa Salmi totesi mm, että:

• Tulevaisuuden ennakoinnissa kannattaa laatia unelma- ja kauhuskenaarioiden lisäksi myös ns. väliskenaarioita, jotta välttyy mustavalkoiselta ajattelulta; yksinomaan kauhuskenaarioiden mietiskely ei tee hyvää.
  • Ympäristön signaalien kuuleminen on tärkeää; erityisesti uhatuksi itsensä tuntevan yhteisön vaarana on sisäänpäin kääntyminen, mikä vähentää kykyä kuulla ja tulkita yhteisön ulkopuolelta tulevia viestejä.
  • Johtamisessa haasteena on nykyhetken ja tulevaisuuden tarpeiden kanssa tasapainottelu; kuinka hyvin tämänhetkinen tilanne kestää ne muutokset, joita on tehtävä tulevaisuutta varten?

Tilaisuudessa esitetyt ja läpikäydyt materiaalit:

Muokattu viimeksi: 19.01.2019