Maakunta- ja sote-uudistuksen kaaduttua päivitetty tieto.

Palveluntuottajien tapaamiset päättyvät maaliskuun 2019 aikana

Viimeinen tuottajatapaaminen oli 27.3.19 klo 15.00 – 18.00 Cygnaeustalolla. Tapaamisessa todettiin, että

• valtakunnallinen maakunta- ja sote-uudistus on päättynyt
  • maakunnallinen maakunta- ja sote-uudistusprojekti (Keski-Suomi2021) ajetaan alas kesään mennessä
  • keväälle aikataulutetut tuottajien työryhmien työpajat kokoontuvat, työpajoissa kootaan valmistelun aikana syntyneet aineistot ja ehdotukset (lisätietoja veli.puttonen@yrittajat.fi)
  • keväälle aikataulutetut tuottajatapaamiset perutaan (oli sovittu pidettäväksi joka kuukauden viimeinen keskiviikko)
  • maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelua pyritään hyödyntämään nykyisten organisaatioiden (kunnat, kuntayhtymät, TE-toimisto yms.) toiminnassa sekä tuottajien ja järjestöjen kanssa tehtävässä yhteistyöttä

Vaikka uudistus taas kaatui, uudistuksen taustalla olleet haasteet eivät ole mihinkään kadonneet.  Kevään eduskuntavaalien jälkeen koottava hallitus käynnistänee uuden uudistuksen vielä tämän vuoden aikana. Puolueiden julkaisemien sote-linjausten perusteella vaikuttaa siltä, että uusi hallituskin tulee tavoittelemaan vähintään maakuntien laajuisia sote-järjestäjiä ja pyrkii lisäämään yksityisten palvelutuottajien ja järjestöjen kanssa tehtävää yhteistyötä mm. palvelusetelien ja henkilökohtaisen budjetin kautta.

Tapaamisessa esitetyt diat:

Tuottajatapaaminen 27.3.2019 Anne Astikainen

sote tuottajatapaaminen 27032019 Veli Puttonen

Järjestöjen tapaamiset ja työryhmät

Järjestötoimijat ovat toivoneet mahdollisuutta päästä rakentamaan sisältöä maakunnan vastuulle tulevien palveluiden hoito- ja palvelukuvauksiin. Tavoitteena on, että näissä kuvauksissa näkyisi mm. järjestöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyö sekä vertaistuki.

Aiheena hoito- ja palvelukuvaukset 21.2.2019 klo 14.00-16.00 Matarassa, Matara-sali

Tapaamisessa oli paikalla 45 valtakunnallisen ja maakunnallisen sosiaali- ja terveysjärjestön toimijaa. Tapaamisessa keskusteltiin siitä, onko tarpeen perustaa järjestölähtöisiä työryhmiä maakunnan hoito- ja palvelukokonaisuuksiin. Tapaamisessa sovittiin mm. seuraavaa:

Järjestöjen ja eri organisaatioiden yhteistyötä jatketaan ja tiivistetään myös olemassa olevien organisaatioiden kanssa, ja tätä työtä suunnataan sen mukaan mikä ratkaisu sotessa syntyy. Työryhmien ja/ tai verkostojen koontia mietitään Kumppanuuspöydän pohjalle. Järjestöjen ja muiden toimijoiden välistä yhteistyötä tiivistetään järjestöjen ja maakunnan Kumppanuuspöydän pohjalta perustettavien tai tarpeen mukaan laajennettavien verkostojen pohjalta. Asiasta tiedotetaan toimijoita, kun asia etenee. Keskustelu on tarkemmin alla olevassa muistiossa.

Hoito-ja palvelukuvauksiin liittyvä työkokous 21.2.19 muistio

Muut tilaisuutemme on koottu omille sivuilleen:

Hanketyöntekijöiden verkostoyhteistyö

Tietoa maakunta- ja sote-uudistuksesta Keski-Suomessa