Vuoden 2020 Järjestöpositiivisuus palkitsee! -elinvoimapajat

Kolmivuotinen elinvoimapajakiertueen päätoteuttajanatahona toimi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry ja yhteistyössä oli mukana kaikki Keski-Suomen kunnat. Kiertueen luotsaajina toimivat Anu Hätinen ja Katariina Luoto.
Elinvoimapajakiertueen päätoteuttajanatahona toimi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry ja yhteistyössä oli mukana kaikki Keski-Suomen kunnat. Kiertueen luotsaajina toimivat Anu Hätinen ja Katariina Luoto.

Kolmivuotinen järjestöjen ja kuntien elinvoimapajakiertue huipentui maaliskuussa 2020. Erityisohjelmana kiertueella oli Hyvän kierre- palkintokisa. Kisassa palkittiin yhteensä 14 järjestöpositiivista huippuhenkilöä ja tekoa, jotka ovat edistäneet yhdistysten ja kunnan välistä yhteistyötä. Lue lisää palkituista ja Hyvän kierre -kisasta.

Kuvassa panelisteja.
Paneelissa nousi esille vastavuoroisuuden tärkeys; kuntapositiiviset järjestöt ja järjestöpositiiviset kunnat.

Kiertueen päätöstilaisuuksissa teemana oli järjestöpositiivinen kunta. Teemaan pureuduttiin illan keskustelupaneelissa, jossa mukana oli yhdistysten edustajia sekä kunnan viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä.

Työpajatyöskentelyssä syvennyttiin tarkemmin oman kunnan järjestöpositiivisuuteen ja tehtiin suunnitelmia yhteistyön kehittämiseksi kehityskeskustelun avulla.

Tilaisuuksia ehdittiin toteuttaa kaksi. Näihin iltoihin osallistui yhteensä 49 kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen edustajaa sekä kuntalaista. Kiertue keskeytettiin koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi, mutta hyvän kierre jatkoi kulkuaan virtuaalisesti – kaikkien seitsemän alueen palkinnot jaettiin verkossa.

Kaikki tilaisuudet oli suunniteltu samansisältöisiksi, ja materiaaleihin voit tutustua tästä.

Kuvassa työpajatyöskentelyä
”Suuren suuri kiitos kaikista näistä ihanista ja monipuolisista tapahtumista mitä järjestitte. Nämä ovat korvaamattomia tapahtumia, joissa voi solmia uusia suhteita, verkostoitua, oppia uutta ja tuoda pienenkin yhdistyksen ääni kuuluville. Positiivisella potkulla pääsee pitkälle!” kiittelee päätöskiertueen eräs osallistuja.

Kiertueen taustasta ja elinvoimapajojen toimintamallista voit lukea enemmän sivun alaosiossa.

Vuoden 2019 Hyvän kierteellä hyvinvoinnin voittajaksi! -elinvoimapajat

”Kun järjestöt voivat hyvin, asukkaat voivat paremmin.”. Tähän ajatukseen kiteytyi kevään 2019 elinvoimapajojen ydinajatus. Yhteisiä hyvinvointityön palapelejä rakentamaan saapui yhteensä 169 kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen edustajaa sekä kuntalaista.

”Pienistä teoista lähdetään. Yhteistyössä on voimaa.” ”Yhteisen tiedon ja ymmärryksen jakaminen on tärkeää.” – kuvailevat osallistujat oivalluksiaan pajasta.

Vuorovaikutteisen työskentelyn saldona oli 23 kuntakohtaista hyte-palapeliä, joiden avulla osallistujat kuvasivat oman paikkakuntansa järjestöjen ja kuntien hyvinvointiyhteistyön nykytilaa. Jokaiseen palapeliin ideoitiin puuttuva tulevaisuuden palanen, jolla lähdetään vahvistamaan asukkaiden arjen hyvinvointia. Katso oman kuntasi hyte-palapeli ja suunnitelma materiaalit -sivulta.

”Kiitos, oli kivaa, kuten aina, ja nyt saimme kuulla naapurinkin toimista, se tuo uutta näkemystä” – kertoo osallistuja tunnelmistaan.

Vuoden 2019 kiertueen yhteistyökumppanina ja ajankohtaista hyvinvointitietoa tilaisuuksiin tuottamassa oli Keski-Suomen sairaanhoitopiiri. Yhteistyökumppaneina olivat myös tuttuun tapaan kaikki Keski-Suomen kunnat. Yhdistystorilla luettavissa tunnelmia kiertueen alkupaloista ja starttiviikosta.

”Leikkimielinen kimppakyytihaaste KYTin YouTube-kanavalla kannusti osallistujia yhteiskyyteihin.”

Haastoimme osallistujat saapumaan paikalle kimppakyydillä – ilmastoystävällisesti ja yhteisöllisesti. Yhteensä kiertueen tilaisuuksiin kuljettiin yhteiskyydein huikeat 3568 kilometriä.

Haasteen voiton vei Luhangan yhteiskyytiporukka 440 kilometrillä.

Hauska haastevideo on katsottavissa KYTin YouTube-kanavalla.

Tunnelmia vuoden 2018 Hyppää mukaan hyvän kierteeseen! – elinvoimapajoista

Osallistujat antoivat yhteensä yli 200 lupausta.

Kevään 2018 järjestö-kuntayhteistyön elinvoimapajoihin osallistui yhteensä 220 kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen edustajaa sekä kuntalaista seitsemällä Keski-Suomen alueella. #Hyvänkierre -kiertueen saldona oli 27 konkreettista kunta-järjestöyhteistyön suunnitelmaa ja lukematon määrä uusia ideoita.

Työpajoissa suunniteltiin konkreettista järjestö-kuntayhteistyötä.

Elinvoimapajojen materiaalit ovat avoimesti kaikkien hyödynnettävissä. Löydä oman paikkakuntasi ideat ja suunnitelmat.

Yhdistystorilta löydät tunnelmia kevään ensimmäisestä elinvoimapajasta ja koko kiertueen huipentumasta.

Lisätietoa Keski-Suomen järjestö-kuntayhteistyön alueellisista elinvoimapajoista

Elinvoimapajojen alueet:

• Hankasalmi, Konnevesi ja Äänekoski
  • Joutsa, Luhanka ja Toivakka
  • Jyväskylä, Laukaa, Muurame ja Uurainen
  • Jämsä ja Kuhmoinen
  • Kannonkoski, Karstula, Kivijärvi, Kyyjärvi ja Saarijärvi
  • Keuruu, Multia ja Petäjävesi
  • Kinnula, Pihtipudas ja Viitasaari

Somessa: #elinvoimapajat2018 # elinvoimapajat2019 #elinvoimapajat2020 #hyvänkierre
Facebookissa: @yhdistystori

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt ja KYT-järjestöpalvelut järjestävät vuosina 2018-2020 Keski-Suomen maakunnassa seitsemällä alueella elinvoimapajoja yhteistyössä alueiden eri toimijoiden ja Keski-Suomen kuntien kanssa. Elinvoimapajoissa tuetaan järjestöjen ja kuntien yhteistyötä hyvinvoinnin, terveyden ja elinvoiman edistämiseksi uudessa toimintaympäristössä ja tulevaisuuden kunnan hyvinvointiroolin toteuttamisessa.

Kiinnostuitko?

Tutustu tarkemmin ensimmäisen vuoden Elinvoimapajojen toimintamalli’iin. Malli tulossa uuteen Innokylään huhtikuun 2020 aikana.

Kysy lisää: muutoskoordinaattori Anu Hätinen, p. 050 599 6293 tai etunimi.sukunimi@kyt.fi

Muokattu viimeksi: 31.03.2020