Hyvän kierteellä hyvinvoinnin voittajaksi! -elinvoimapajat 2019

”Kun järjestöt voivat hyvin, asukkaat voivat paremmin.”. Tähän ajatukseen kiteytyi kevään 2019 elinvoimapajojen ydinajatus. Yhteisiä hyvinvointityön palapelejä rakentamaan saapui yhteensä 169 kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen edustajaa sekä kuntalaista.

”Pienistä teoista lähdetään. Yhteistyössä on voimaa.” ”Yhteisen tiedon ja ymmärryksen jakaminen on tärkeää.” – kuvailevat osallistujat oivalluksiaan pajasta.

Vuorovaikutteisen työskentelyn saldona oli 23 kuntakohtaista hyte-palapeliä, joiden avulla osallistujat kuvasivat oman paikkakuntansa järjestöjen ja kuntien hyvinvointiyhteistyön nykytilaa. Jokaiseen palapeliin ideoitiin puuttuva tulevaisuuden palanen, jolla lähdetään vahvistamaan asukkaiden arjen hyvinvointia. Katso oman kuntasi hyte-palapeli ja suunnitelma materiaalit -sivulta.

”Kiitos, oli kivaa, kuten aina, ja nyt saimme kuulla naapurinkin toimista, se tuo uutta näkemystä” – kertoo osallistuja tunnelmistaan.

Tänä vuonna kiertueen yhteistyökumppanina ja ajankohtaista hyvinvointitietoa tilaisuuksiin tuottamassa oli Keski-Suomen sairaanhoitopiiri. Yhteistyökumppaneina olivat myös tuttuun tapaan kaikki Keski-Suomen kunnat. Yhdistystorilla luettavissa tunnelmia kiertueen alkupaloista ja starttiviikosta.

”Leikkimielinen kimppakyytihaaste KYTin YouTube-kanavalla kannusti osallistujia yhteiskyyteihin.”

Haastoimme osallistujat saapumaan paikalle kimppakyydillä – ilmastoystävällisesti ja yhteisöllisesti. Yhteensä kiertueen tilaisuuksiin kuljettiin yhteiskyydein huikeat 3568 kilometriä.

Haasteen voiton vei Luhangan yhteiskyytiporukka 440 kilometrillä.

Hauska haastevideo on katsottavissa KYTin YouTube-kanavalla.

Kolmivuotinen kiertue huipentuu kevään 2020 päätöstilaisuuksiin. Keski-Suomen yhdistysten ja kuntien toimijoita kokoavien alueellisten pajojen ajankohdat ja paikat julkaistaan loppuvuodesta 2019. Tule mukaan selvittämään, kuinka #järjestöpositiivinen sinun kuntasi on!

Elinvoimapajojen alueet:

• Hankasalmi, Konnevesi ja Äänekoski
  • Joutsa, Luhanka ja Toivakka
  • Jyväskylä, Laukaa, Muurame ja Uurainen
  • Jämsä ja Kuhmoinen
  • Kannonkoski, Karstula, Kivijärvi, Kyyjärvi ja Saarijärvi
  • Keuruu, Multia ja Petäjävesi
  • Kinnula, Pihtipudas ja Viitasaari

Somessa: #elinvoimapajat2018 # elinvoimapajat2019 #hyvänkierre
Facebookissa: @yhdistystori

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt ja KYT-järjestöpalvelut järjestävät vuosina 2018-2020 Keski-Suomen maakunnassa seitsemällä alueella elinvoimapajoja yhteistyössä alueiden eri toimijoiden ja Keski-Suomen kuntien kanssa. Elinvoimapajoissa tuetaan järjestöjen ja kuntien yhteistyötä hyvinvoinnin, terveyden ja elinvoiman edistämiseksi uudessa toimintaympäristössä ja tulevaisuuden kunnan hyvinvointiroolin toteuttamisessa.

Kiinnostuitko?

Tutustu tarkemmin elinvoimapaja-toimintamalliin Innokylässä!

Kysy lisää: muutoskoordinaattori Anu Hätinen, p. 050 599 6293 tai etunimi.sukunimi@kyt.fi

Tunnelmia vuoden 2018 Hyppää mukaan hyvän kierteeseen! – elinvoimapajoista

Osallistujat antoivat yhteensä yli 200 lupausta.

Kevään 2018 järjestö-kuntayhteistyön elinvoimapajoihin osallistui yhteensä 220 kuntien, järjestöjen ja muiden tahojen edustajaa sekä kuntalaista seitsemällä Keski-Suomen alueella. #Hyvänkierre -kiertueen saldona oli 27 konkreettista kunta-järjestöyhteistyön suunnitelmaa ja lukematon määrä uusia ideoita.

Työpajoissa suunniteltiin konkreettista järjestö-kuntayhteistyötä.

Elinvoimapajojen materiaalit ovat avoimesti kaikkien hyödynnettävissä. Löydä oman paikkakuntasi ideat ja suunnitelmat.

Yhdistystorilta löydät tunnelmia kevään ensimmäisestä elinvoimapajasta ja koko kiertueen huipentumasta.

Muokattu viimeksi: 25.04.2019