Tukihenkilö omaiselle, jonka läheinen on psyykkisesti sairastunut

Suoritus ajankohta: 1.3.2019 - 31.12.2019 / Haku päättyy: 31.12.2019 / ryhmän, kerhon tai leirin ohjaus, tukihenkilötoiminta, vertaistukitoiminta (vertaistoiminta)

Sinustako vapaaehtoinen tukihenkilö mielenterveysomaiselle?

Tuttu – tukea ja toivoa tulevaan -projekti kouluttaa vapaaehtoisia tukihenkilöitä henkilöille, joiden läheinen on sairastunut tai oirehtii psyykkiseti. Tukihenkilökoulutus toteutetaan neljänä arki-iltana (klo 17-20) Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä. Seuraava koulutus järjestetään, kun kiinnostuneita vapaaehtoisia ilmoittautuu.

Koulutuksen aiheina ovat mm. yhdistyksen toiminta, tukihenkilötoiminnan sisältö ja periaatteet, vapaaehtoistoiminnan periaatteet, vapaaehtoisen oma jaksaminen, vuorovaikutus ja kohtaaminen, kriisit ja kriisissä olevan tukeminen sekä mielenterveysomaisten arjen erityisyys.

Koulutettu tukihenkilö toimii mielenterveysomaisen tai -läheisen tukena. Toimintamuotoina ovat kahdekeskinen tukisuhde ja/tai ryhmätoiminta. Kahdenkeskinen tukisuhde on määräaikainen. Tukisuhteen tavoitteet, tapaamisten tiheys sekä tukisuhteen kesto sovitaan tukisuhteen alussa yhteisessä sopimuksessa. Tukihenkilö voi myös ohjata  säännöllisesti kerran kuukaudessa kokoontuvia omaisten hyvinvointi- ja vertaisiltoja.

Kaikki ilmoittautuneet haastatellaan ennen koulutuksen alkua. Koulutus on maksuton.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:

Minna Wacker, puh. 050 449 8140, minna.wacker@finfamiks.fi

Tehtävän suorittamisajankohta

• Sovittavissa

Toiminnan aiheet

tukihenkilönä kahdenkeskisessä tukisuhteessa, omaisten ryhmätoiminta (hyvinvointi-illat)

Minkä ikäisten parissa vapaaehtoinen tulee toimimaan

nuoret aikuiset (18-29 v.), aikuiset (30-62 v.), ikäihmiset (63-79 v.), vanhukset (80 v. – )

Toiveet ja edellytykset

Minkä ikäisille tehtävä on tarkoitettu

Millaisia taitoja ja edellytyksiä vapaaehtoiselta vaaditaan

Oman elämäntilanne sellainen, että kykenee toimimaan toisen tukihenkilönä ja pystyy sitoutumaan noin puolen vuoden tukisuhteeseen. Hakijat haastatellaan ennen koulutusta.

Tehtävään perehdytys

• Haastattelu
  • Koulutus/koulutukset

Koulutuksen kesto (tunnit): neljä arki-iltaa, 16 x 45min (7.2.-28.2.2019)

Mitä vapaaehtoinen saa

• Todistus
  • Uudet tuttavat
  • Uusi koulutus

Vapaaehtoisen tuki

Vapaahtoisen tukena on projektityötekijä. Vapaaehtoisille järjestetään säännöllisesti ryhmätyönohjausta, jatkokoulusta ja yhteisiä tapaamisia virkistäytymisen ja kokemusten jakamisen merkeissä.