Tukihenkilö omaiselle, jonka läheinen on psyykkisesti sairastunut

Suoritus ajankohta: 1.8.2019 - 31.08.2020 / Haku päättyy: 13.9.2019 / ryhmän, kerhon tai leirin ohjaus, tukihenkilötoiminta, vertaistukitoiminta (vertaistoiminta)

Sinustako vapaaehtoinen tukihenkilö henkilölle, jonka läheinen on sairastunut tai oirehtii psyykkisesti?

Tuttu – tukea ja toivoa tulevaan -projekti kouluttaa vapaaehtoisia tukihenkilöitä henkilöille, joiden läheinen on sairastunut tai oirehtii psyykkiseti. Tukihenkilökoulutus toteutetaan neljänä arki-iltana (klo 17-20) Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä. Seuraava koulutus järjestetään syyskuussa. Koulutusillat ovat torstaisin 19.9., 26.9., 3.10. ja 17.10.2019.

Koulutuksen aiheina ovat mm. yhdistyksen toiminta, tukihenkilötoiminnan sisältö ja periaatteet, vapaaehtoistoiminnan periaatteet, vapaaehtoisen oma jaksaminen, vuorovaikutus ja kohtaaminen, kriisit ja kriisissä olevan tukeminen sekä mielenterveysomaisten arjen erityisyys.

Koulutettu tukihenkilö toimii omaisen/läheisen tukena. Toimintamuotoina ovat kahdekeskinen tukisuhde (Tuttu -pari)  ja ryhmätoiminta (hyvinvointi-illat). Kahdenkeskinen tukisuhde on määräaikainen. Tukisuhteen tavoitteet, kesto ja tapaamisten tiheys sovitaan  alussa yhteisessä tapaamisessa. Vapaahtoinen voi myös ohjata  säännöllisesti kerran kuukaudessa kokoontuvia omaisten hyvinvointi-iltoja.

Kaikki ilmoittautuneet haastatellaan ennen koulutuksen alkua. Koulutus on maksuton ja siitä saa todistuksen.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen 13.9.2019 mennessä:

Minna Wacker, puh. 050 449 8140, minna.wacker@finfamiks.fi

Tehtävän suorittamisajankohta

• Sovittavissa

Toiminnan aiheet

tukihenkilönä kahdenkeskisessä tukisuhteessa, omaisten ryhmätoiminta (hyvinvointi-illat)

Minkä ikäisten parissa vapaaehtoinen tulee toimimaan

nuoret aikuiset (18-29 v.), aikuiset (30-62 v.), ikäihmiset (63-79 v.), vanhukset (80 v. – )

Toiveet ja edellytykset

Minkä ikäisille tehtävä on tarkoitettu

Millaisia taitoja ja edellytyksiä vapaaehtoiselta vaaditaan

Oman elämäntilanne sellainen, että kykenee toimimaan toisen tukihenkilönä ja pystyy sitoutumaan noin puolen vuoden tukisuhteeseen. Hakijat haastatellaan ennen koulutusta.

Tehtävään perehdytys

• Haastattelu
  • Koulutus/koulutukset

Koulutuksen kesto (tunnit): neljä arki-iltaa, 16 x 45min (19.9.-17.10.2019)

Mitä vapaaehtoinen saa

• Todistus
  • Uudet tuttavat
  • Uusi koulutus

Vapaaehtoisen tuki

Vapaahtoisen tukena on projektityötekijä. Vapaaehtoisille järjestetään säännöllisesti ryhmätyönohjausta, jatkokoulusta (mm. Mielenterveyden ensiapu®1 ja 2 kurssit) sekä yhteisiä tapaamisia virkistäytymisen ja kokemusten jakamisen merkeissä.