Vapaaehtoiseksi Tuttu-toimintaan

Suoritus ajankohta: 21.2.2020 - 30.10.2020 / Haku päättyy: 24.1.2020 / ryhmän, kerhon tai leirin ohjaus, tukihenkilötoiminta, vertaistukitoiminta (vertaistoiminta) / Keski-Suomen mielenterveysomaiset – FinFami ry

Sinustako vapaaehtoinen tukihenkilö henkilölle, jonka läheinen on sairastunut tai oirehtii psyykkisesti?

Keski-Suomen mielenterveysomaiset – FinFamin Tuttu – tukea ja toivoa tulevaan -projekti kouluttaa vapaaehtoisia Tuttu -toimintaan. Koulutus toteutetaan neljänä arki-iltana (klo 17-20) Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä. Seuraava koulutus järjestetään tammi- ja helmikuussa 2020. Koulutusillat ovat torstaisin 30.1., 6.2., 13.2. ja 20.2.2020.

Koulutuksen aiheina ovat mm. yhdistyksen toiminta, tukihenkilötoiminnan sisältö ja periaatteet, vapaaehtoistoiminnan periaatteet, vapaaehtoisen oma jaksaminen, vuorovaikutus ja kohtaaminen, kriisit ja kriisissä olevan tukeminen sekä mielenterveysomaisen arjen erityisyys.

Koulutettu vapaaehtoinen toimii omaisen/läheisen tukena. Toimintamuotoina ovat kahdenkeskinen tukisuhde (Tuttu -pari)  ja ryhmätoiminta (läheisten hyvinvointi-illat). Kahdenkeskinen tukisuhde on määräaikainen. Läheisten hyvinvointi-iltoja järjestetään kerran kuukaudessa.

Kaikki ilmoittautuneet haastatellaan ennen koulutuksen alkua. Koulutus on maksuton ja siitä saa todistuksen.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen  24.1.2020 mennessä:

Minna Wacker, puh. 050 449 8140, minna.wacker@finfamiks.fi

Tehtävän suorittamisajankohta

• Sovittavissa

Toiminnan aiheet

tukihenkilönä kahdenkeskisessä tukisuhteessa, omaisten ryhmätoiminta (hyvinvointi-illat)

Minkä ikäisten parissa vapaaehtoinen tulee toimimaan

nuoret aikuiset (18-29 v.), aikuiset (30-62 v.), ikäihmiset (63-79 v.), vanhukset (80 v. – )

Toiveet ja edellytykset

Minkä ikäisille tehtävä on tarkoitettu

Millaisia taitoja ja edellytyksiä vapaaehtoiselta vaaditaan

Vapaaehtoisen oma elämäntilanne on sellainen, että kykenee toimimaan toisen henkilön tukena ja rinnalla kulkijana. Lisäksi vapaaehtoinen  pystyy sitoutumaan noin puolen vuoden tukisuhteeseen tai ryhmätapaamisiin. Hakijat haastatellaan ennen koulutusta.

Tehtävään perehdytys

• Haastattelu
  • Koulutus/koulutukset

Koulutuksen kesto (tunnit): neljä arki-iltaa, 16 x 45min (19.9.-17.10.2019)

Mitä vapaaehtoinen saa

• Todistus
  • Uudet tuttavat
  • Uusi koulutus

Vapaaehtoisen tuki

Vapaahtoisen tukena on projektityötekijä. Vapaaehtoisille järjestetään säännöllisesti ryhmätyönohjausta, jatkokoulusta (mm. Mielenterveyden ensiapu®1 ja 2 kurssit) sekä yhteisiä tapaamisia virkistäytymisen ja kokemusten jakamisen merkeissä.