Muistin virkistykseksi kaksi tärkeää asiaa!

Asiakas keskiöön tulevissa maakunnissa – kuinka se tehdään?

Järjestöt tuottavat usein erilaisia toimintaa ja palvelukokonaisuuksia, joiden tuotteistaminen on vaikeaa. Järjestöt ovat huolissaan jäsenistöstä ja siitä, kuinka uudistuksessa turvataan järjestöjen edustamien eri ihmisryhmien tuen, avun, hoivan ja hoidon prosessit.

SOSTE kartoittaa eri toimintamuotojen ja palveluiden toimivuutta tulevaisuudessa.
Lue  lisää ja vastaa kyselyyn.

Kuka on 200. uutiskirjeen tilaaja?

Vinkkaa uutiskirjeestä kaverillekin, joku onnekas saa yllätyspalkinnon!

Järjestöjen sote- ja maakuntapäivä 3.5.2018

Teema: Järjestöjen rooli uudessa sote- ja maakuntarakenteessa - keskustelutilaisuus Tuija Braxin selvitykseen liittyvistä kysymyksistä

Aika: 3.5.2018 klo 13.00-16.00

Paikka: Ravintola Primus, Taulumäentie 45, Jyväskylä

Sosiaali- ja terveysministeriö on nimittänyt OTK Tuija Braxin arvioimaan järjestöjen ja muun kolmannen sektorin toimintamahdollisuuksia uudessa sosiaali- ja terveydenhuollon mallissa.

Selvityshenkilö Braxin tehtävänä on arvioida sote-uudistuksen vaikutuksia järjestöjen näkökulmasta ja vastata heränneisiin kysymyksiin:
1)    Mitkä ovat yleishyödyllisen yhteisöjen toimintamahdollisuudet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä?
2)    Millä kriteereillä määritellään sellaisten järjestöjen toiminta, joilla on rajapintoja sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen että palvelutuotantoon? Miten näiden toimijoiden resurssit voidaan turvata?
3)    Millaisia mahdollisuuksia yleishyödyllisellä yhteisöllä on toimia kumppanina yksityisen tai julkisen sektorin palveluntuottajalle tai muille yleishyödyllisille sote-toimijoille?

Tilaisuuden ohjelma päivittyy tänne.   Ilmoittaudu 25.4. mennessä. Tilaisuuteen mahtuu 100 henkeä ilmoittautumisjärjestyksessä. HUOM! Ilmoittautumisia on tullut jo paljon, joten oma paikka kannattaa varata ajoissa sekä ilmoittaa mahdollisista peruutuksista, jotta paikkasi voidaan antaa jollekin toiselle.

Mitä jos järjestöjä ei olisi?

Elinvoimapajat innostavat kuntia ja järjestöjä luomaan hyvää yhdessä.

”Keski-Suomessa yli 5000 yhdistystä tekee korvaamattoman arvokasta työtä meidän kaikkien arjen hyvinvoinnin eteen. Mikä upea voimavara kunnille ja kuntalaisille!”, kuvailee järjestöjen merkitystä muutoskoordinaattori Anu Hätinen Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:stä.

Hyppää mukaan hyvän kierteeseen! -elinvoimapajoissa innostetaan paikallisia yhdistyksiä ja kuntia entistä tiiviimpään kumppanuuteen. Tilaisuuksia järjestetään kevään aikana seitsemällä paikkakunnalla, joista ensimmäinen on 10.4.2018 Äänekoskella.

Elinvoimapajat kokoavat kuntien työntekijöitä ja luottamushenkilöitä sekä järjestöjen väkeä luomaan verkostoja sekä suunnittelemaan kunta-järjestöyhteistyötä. Tilaisuudessa julkaistaan uunituoreen Keski-Suomen järjestökartoituksen tuloksia; mitä ne kertovat maakuntamme järjestöistä ja kuntien järjestöyhteistyön tilasta.

Pajojen ideoinnissa ja toteutuksessa ovat mukana kaikki Keski-Suomen kunnat ja laaja joukko järjestöjä.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: www.yhdistystori.fi/elinvoimapajat

Toivotamme kaikki kunta- ja järjestötoimijat tervetulleiksi oman alueensa pajaan!

Järjestöjen muutosagentti Anne Astikainen,
p. 050 3440 429, anne.astikainen@kyt.fi

Muutoskoordinaattori Anu Hätinen,
p. 050 599 6293, anu.hatinen@kyt.fi