Yhdenvertainen kaveritoiminta

Tuomme ihmisiä yhteen!

Yhdenvertaisen kaveritoiminnan ideana on mahdollistaa se, että kehitysvammaiset ja vammattomat nuoret ja aikuiset tutustuvat toisiinsa. Näin kaikki pääsevät mukaan yhteiseen tekemiseen ja turhat ennakkoluulot kehitysvammaisuutta kohtaan hälvenevät. Maailmasta tulee parempi paikka ihan vain kaverin kanssa hengailemalla ja tutustumalla!

Koronapandemian aikana alkanut digikaveritoiminta jatkuu vuonna 2021. Alamme yhdistämään livekavereita eli Jyväskylän ja Tampereen aluuella toimivia ja kasvokkain tapaavia kaveripareja syksyn 2021 aikana. Seuraa sivujamme.

Digikaveruudessa kaksi vapaaehtoista tutustuu ja pitää toisiinsa yhteyttä omien digitaalisten yhteydenpitovälineiden avulla. Toisella vapaaehtoisella on kehitysvamma tai muu vastaava tuen tarve ja toisella ei. Kaverukset voivat olla eri paikkakunnilta, sillä digikaveruudessa kohdataan vain diginä!

Digi- ja livekaveruus eivät ole tukihenkilötoimintaa. Tarkoitus on olla yhdenvertaista vapaaehtoistoimintaa, jossa kumpikin antaa toiselle aikaa ja tutustuu ihmiseen, johon ei muuten omassa arjessa välttämättä pääsisi tutustumaan. Toiminta on määräaikaista ja digikaveruus myös valtakunnallista vapaaehtoistoimintaa. Kaveritoiminta on ennen kaikkea ennakkoluulojen rikkomista ja keino ehkäistä yksinäisyyttä.

Lue lisää miksi kaveritoimintamme on olemassa, eli toiminnan tavoitteista.

Toimimme aikaisemmin nimellä Best Buddies -kaveritoiminta. Yhdenvertaista kaveritoimintaa järjestää Kehtitysvammaisten Tukiliitto ry.  Kehitysvammaisten Tukiliitto on järjestänyt kaveritoimintaa jo vuodesta 2007 saakka. Toimintamme on tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Palvelemme kielillä

Suomi, Englanti

Toimiala

Muu, Ihmisoikeus- ja rauhanjärjestöt, Vammaisyhdistykset

Teemat

vapaaehtoisuus, harrastus ja vapaa-aika, kaveritoiminta, osallisuus, tapahtuma

Asiasanat

yhdenvertaisuus, vapaaehtoinen, tuettu vapaaehtoistoiminta, vapaaehtoistehtävä, vapaa-aika, tutustuminen, tullaan tutuksi, kaveritoiminta, kehitysvammaisuus, aikuiset, nuoret, tekemistä

Kohderyhmä

vapaaehtoiset, kaikille

Ikäryhmä

nuoret aikuiset (18-29 v.), aikuiset (30-62 v.), ikäihmiset (63-79 v.)

Osoitteet

• Mataran toimisto

Matarankatu 6A1, 40100 Jyväskylä

Kotikunta: Jyväskylä ja Tampere