Keski-Suomen sote-uudistus

Sote-uudistuksessa koko julkista sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehitetään vastaamaan yhteiskunnan ja asiakkaiden palvelutarpeiden muutoksiin. Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistustyö luo pohjan maakunnalliselle uudistustyölle koskettaen kaikkia keskisuomalaisia, noin 275 000 asukasta. Keski-Suomen sote-uudistuksen hankekokonaisuutta kutsutaan nimellä Monesta hyvästä yhdeksi parhaista.

Hyvinvointi, terveys, hyvä arki

Kehitämme Keski-Suomen nykyisistä terveyskeskuksista laaja-alaisia sosiaali- ja terveyskeskuksia. Konkreettisia toimenpiteitä ovat muun muassa Keski-Suomen virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen valmistelu ja kehittäminen, palvelu- ja hoitoketjujen yhtenäistäminen sekä eri ammattilaisten yhteistyön kehittäminen lasten, nuorten ja perheiden palveluissa.

Lisäksi vahvistamme Keski-Suomen maakunnan sosiaali- ja terveydenhuollon -toimijoiden yhteistyötä sekä yhtenäistämme palveluiden tuottamiseen sekä organisaatioiden johtamiseen liittyviä toimintamalleja. Pääpainona on erilaisten teknologisten ratkaisujen kehittäminen sekä maakunnassa käyttöönotettavan yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmä Asterin käyttöönoton valmistelu. Aloitamme myös ministeriön päätöksen mukaisesti valmistelut hyvinvointialueen perustamiseksi. Lue lisää Keski-Suomen sote-uudistuksen kehittämiskohteista.

Keski-Suomen sote-uudistus on osa valtakunnallista sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamistyötä. Keski-Suomessa hankkeita hallinnoi Jyväskylän kaupunki.

Toimiala

Julkinen hallinto

Asiasanat

sote, sote-uudistus, soteuudistus