Jyväskylän Zonta-kerho ry

Jyväskylän Zonta-kerho tekee työtä parantaakseen naisten ja tyttöjen yhteiskunnallista, taloudellista, koulutuksellista ja terveydellistä asemaa paikallisesti, alueellisesti ja maailmanlaajuisesti.

Jyväskylän Zonta-kerho on osa Zonta International piiri 20:tä sekä osa laajempaa Zonta Internationalia.

Zonta International on 1919 perustettu maailmanlaajuinen palvelujärjestö. Sen 30000 jäsentä kuuluvat 1200 kerhoon 63 maassa. Jäsenet antavat vapaaehtoisesti aikaansa, taitojaan ja taloudellista tukeaan kansainvälisten ja paikallisten hankkeiden toteuttamiseen.

Zonta Internationalilla on neuvoa-antava asema YK:n alajärjestöissä – ECOSOCissa, ILOssa, UNESCOssa ja edustus kansalaisjärjestöjen foorumissa New Yorkissa, Genevessä, Wienissä ja Pariisissa sekä neuvottelevan jäsenen asema Euroopan Neuvostossa.

Zonta International on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton järjestö.

Zonta International on jaettu piireihin. Suomi ja Viro muodostavan piirin 20. Siihen kuuluu kaikkiaan 63 kerhoa, joista neljä on Virossa. Jäseniä piirissä on noin 1500.

Mitä teemme?

Järjestö tekee työtä parantaakseen naisten ja tyttöjen asemaa. Kansainvälisesti tuemme Unicefin, UN Womenin ja YK:n väestörahaston (UNFPA) monivuotisia ohjelmia, joissa tavoitteena on mm. lapsiavioliittojen estäminen, pakolaisnaisten työllistymisen tukeminen ja heikossa asemassa olevien tyttöjen koulutuksen varmistaminen.

Vuosittain toteutamme Zonta Says NO-kampanjan, jolla pyritään ehkäisemään naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.

ZAU-kampanjalla haluamme lisätä tyttöjen kiinnostusta matemaattis-luonnontieteellisin aloihin ja teknologiaan.

Palvelemme kielillä

Suomi, Englanti

Toimiala

Muu, Ihmisoikeus- ja rauhanjärjestöt, Monikulttuuriset ja kansainvälisiin suhteisiin liittyvät yhdistykset, Naisyhdistykset