Best Buddies -kaveritoiminta

Tuomme ihmisiä yhteen!

Best Buddies -toiminnan ideana on mahdollistaa se, että kehitysvammaiset ja vammattomat nuoret ja aikuiset tutustuvat toisiinsa. Näin kaikki pääsevät mukaan yhteiseen tekemiseen ja turhat ennakkoluulot kehitysvammaisuutta kohtaan hälvenevät. Maailmasta tulee parempi paikka ihan vain kaverin kanssa hengailemalla ja tutustumalla!

Tällä hetkellä Buddies -kaveritoiminnassa on meneillään digikaverikokeilu, joka kestää vuoden 2020 loppuun saakka.

Digikaveruudessa kaksi vapaaehtoista tutustuu ja pitää toisiinsa yhteyttä omien digitaalisten yhteydenpitovälineiden avulla. Toisella vapaaehtoisella on kehitysvamma tai muu vastaava tuen tarve ja toisella ei. Kaverukset voivat olla eri paikkakunnilta, sillä digikaveruudessa kohdataan vain diginä!

Aivan kuten alkuperäisessäkin Tukiliiton Best Buddies -kaveritoiminnassa, digikaveruus ei ole tukihenkilötoimintaa. Digikaveruuden on tarkoitus olla yhdenvertaista vapaaehtoistoimintaa, jossa kumpikin antaa toiselle aikaa ja haluaa tutustua henkilöön, johon arjessa voisi muuten olla hankala tutustua. Toiminta on määräaikaista ja valtakunnallista vapaaehtoistoimintaa. Digikaveruus on ennakkoluulojen rikkomista ja keino ehkäistä yksinäisyyttä.

Lue lisää miksi Best Buddies -kaveritoimintamme on olemassa, eli toiminnan tavoitteista.

Best Buddies -toimintaa järjestää Kehtitysvammaisten Tukiliitto ry. Toiminta on lähtöisin Yhdysvalloista. Nyksyisin Best Buddies -toimintaa on 50 eri maassa. Kehitysvammaisten Tukiliitto on järjestänyt Best Buddies -kaveritoimintaa vuodesta 2007 saakka. Kansainvälisesti meidät tunnetaan nimellä Best Buddies Finland.
Toimintamme on tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Palvelemme kielillä

Suomi, Englanti

Toimiala

Muu, Ihmisoikeus- ja rauhanjärjestöt, Vammaisyhdistykset

Teemat

vapaaehtoisuus, harrastus ja vapaa-aika, kaveritoiminta, osallisuus, tapahtuma

Avainsanat

yhdenvertaisuus, vapaaehtoinen, tuettu vapaaehtoistoiminta, vapaaehtoistehtävä, vapaa-aika, tutustuminen, tullaan tutuksi, kaveritoiminta, kehitysvammaisuus, aikuiset, nuoret, tekemistä

Kohderyhmä

vapaaehtoiset, kaikille

Ikäryhmä

nuoret aikuiset (18-29 v.), aikuiset (30-62 v.), ikäihmiset (63-79 v.)

Osoitteet

• Mataran toimisto