Vapaaehtoisen kerta-avun koulutus 30.1. klo 17

30.01.2020 klo 17:00 - 20:00 / Koulutus/seminaari / Vapaaehtoistoiminnan palvelut

Tule mukaan vapaaehtoiskoulutukseen! Onko sinulla on toisinaan muutama tunti aikaa ja haluaisit olla tukena arkisissa asioissa? Voit olla apuna vaikka lääkärikäynnillä tai kaupassa, voit käydä auttamassa pikkuasioissa kotona tai neuvoa kännykän tai tietokoneen käytössä.

Jyväskylän kaupungin Vapaaehtoistoiminnan palvelut – Vapari järjestää kerta-avun koulutuksen torstaina 30.1.2020 klo 17-20 Kansalaistoiminnankeskus Matarassa, Matarankatu 6 A 1 kokoustila Hillassa. Kerta-apu -toiminta on suunnattu sinulle, joka haluat vaikuttaa toisten ihmisten jaksamiseen ja arjessa selviytymiseen pienin keinoin. Yksi keikka kestää 1-3 tuntia ja siinä sitoudutaan yhteen tehtävään kerrallaan.

Kerta-apu tukee ihmisiä arkisissa asioissa. Toiminta pitää sisällään asiointiavun, kodin huoltoavun ja digiluotsauksen. Asiointiavussa vapaaehtoinen voi olla saattoapuna esimerkiksi lääkäri-, sairaala- tai kauppareissuilla tilanteissa, joissa liikkuminen yksin tuntuu vaikealta tai turvattomalta. Kodin huoltoavussa autetaan arjen pienissä tarpeissa kuten verhojen vaihdossa, ruuvien kiristämisessä tai kukkien mullan vaihdossa. Digiluotsit neuvovat tietokoneen, puhelimen tai television käytössä.

Vapaaehtoiset eivät pelkästään luo asiakkaalle turvallisuudentunnetta ja anna tukea, vaan keskusteluilla ja läsnä olemisella voi olla arvaamattoman suuri merkitys asiakkaan sosiaaliseen hyvinvointiin. Vapaaehtoistoiminnassa ollaan mukana niin kauan kuin siihen on aikaa ja energiaa. Tämän vuoksi Vaparissa on aina tilaa uusille vapaaehtoisille.

Toimintaan sitoudutaan tehtävä kerrallaan eikä se vaadi aiempaa kokemusta vapaaehtoistoiminnasta. Vaparin vapaaehtoiset ovat vakuutettuja kaupungin toimesta ja koulutukset ovat ilmaisia ja kaikille avoimia.

Ilmoittautumiset: leila.k.koskinen(at)jkl.fi, p. 050 312 5315 tai tämän linkin kautta: https://link.webropolsurveys.com/S/D3CC9D540B51A180

Lisätietoja:
vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Antti Rajala, p. 014 266 1707, antti.rajala(at)jkl.fi

Osoitteet

• matarankatu 6 a1

Jyväskylä

matarankatu 6 a1

Teemat

harrastus ja vapaa-aika, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, ikääntyminen ja veteraanitoiminta, osallisuus, vapaaehtoisuus

vapaaehtoistoiminta, vapaaehtoistyö

Kohderyhmä

asiakkaat, eläkeläiset, kaikille, miehet, naiset, opiskelijat, pariskunnat, työssäkäyvät, työttömät, vapaaehtoiset