Osallisuus ja työelämä – näkökulmia maahanmuuttajataustaisten nuorten tukemiseksi ja työelämävalmiuksien vahvistamiseksi

20.09.2018 klo 08:30 - klo 16:00 / Koulutus/seminaari / Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry

Veturitallit (Veturitallinkatu 6), Jyväskylä
To 20.09.2018 klo 8:30 – 16:00

Tuoreet tutkimustulokset ja selvitykset kertovat huolestuttavaa viestiä polarisoitumisesta niin kaikkien nuorten mutta erityisesti maahanmuuttajataustaisten nuorten osalta. Suomessa syntyneistä nuorista joka kolmas ei tunne itsenään suomalaiseksi. Verrattuna suomalaistaustaisiin nuoriin ulkomaalaistaustaisista nuorista selvästi suurempi osa on työn tai koulutuksen ulkopuolella tai keskeyttää koulunkäynnin varhain. Kahden kulttuurin välissä voi olla haastava löytää omaa paikkaa yhteiskunnassa ja päästä mukaan opiskelu -tai työelämään. Miten rakentaa ilman perhettä tulleen nuoren uskoa tulevaan epävarmuuden keskellä? Millaista tukea nuoret itse kokevat tarvitsevansa, mistä rakentuu hyvä elämä Suomessa ja miten saada jalka oven väliin työelämään?

Seminaarin tavoitteena on tarjota näkökulmia ja keskustelunavauksia maahanmuuttajataustaisten nuorten osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja työelämään pääsyn edistämiseksi. Päivän aikana kuullaan mm. tuoretta tietoa Jyväskylästä maahanmuuttajanuorten osallisuudesta, maahanmuuttajataustaisten nuorten omia puheenvuoroja sekä työstä nuorten turvapaikanhakijoiden parissa oman polun löytämiseksi. Lisäksi kuullaan puheenvuoro Karri Miettiseltä eli Palefacelta ja seminaariyleisö pääsee nauttimaan myös hänen musiikistaan.

OHJELMA:
(luonnos)
08:30- 9:00  käynnistys ja aamukahvi
09:00 – 9:30 Maahanmuuttajanuorten osallisuuskartoituksen
tuloksia Jyväskylästä  / Anne-Mari Ojanperä – Jyväskylän kaupunki
9:30 -10:15 Nuoren oma polku – omakieliset ohjaajat
nuorten turvapaikanhakijoiden tukena / Maia Fandi / Jyvälä Setlementti ry
10:15 – 11:00 Nuorisotyö työllistymistä tukemassa – esimerkkejä
toimivasta yhteistyötä / Sami Komppula /  Maahanmuuttajanuorten Helsinki
11:00 – 12:00 lounastauko (omakustanteinen)
12:00 – 14:00 Karri Miettinen eli Palefacen puheenvuoro ja esiintyminen
14:00 – 14:30 kahvitauko
14:30 – 15:30 Hyvä elämä Suomessa – pääsenkö mukaan suomalaiseen yhteiskuntaan – nuorten äänellä
15:30 – 16:00 Keskustelua ja päivän päätös

Seminaari on suunnattu nuorten parissa toimiville kunnan nuorisopalveluissa, järjestöissä, oppilaitoksissa, sosiaalityössä, työllisyyden parissa, vapaaehtoisille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Tapahtuma on maksuton ja sisältää kahvitarjoilun. Ilmoittautuminen on jo auki, varmista paikkasi ilmoittautumalla sähköisesti täällä tai  sara.robinson-moncada@kyt.fi /050 577 8914 (14.9. mennessä). Kerro ilmoittautuessasi myös mahdolliset ruoka-ainetoiveesi kahvitarjoiluun liittyen.

Päivän ohjelmaa päivitetään sivuille: http://www.kyt.fi/yhdessa-enemman-maahanmuuttajat-osana-yhteisoa/ajankohtaista

Seminaarin järjestää KYT ry/Yhdessä enemmän -maahanmuuttajat osana yhteisöä -hanke yhteistyössä Jyväskylän kaupungin
nuorisopalveluiden kanssa

Jyväskylä