Nuorten talo -hanke kutsuu yhteistyöhön – tervetuloa mukaan!

19.05.2021 klo 13:00 - 15:30 / Kokous/tapaaminen

Kutsumme teidät verkostostarttiin 19.5.2021 klo 13–15.30. Tapahtuma järjestetään verkossa. Pääsette etäkierrokselle Nuorten talon tiloihin ja kuulemaan, miten olla mukana Nuorten talossa.

Sosiaalisen kuntoutuksen verkosto

Sosiaalista kuntoutusta ja osallisuutta tukevia toimintoja kehitetään ja toteutetaan yhdessä verkoston kanssa. Tavoitteena on edistää monialaista ja ammatillista yhteistyötä. Verkostossa pääsemme jakamaan ajatuksia ja luomaan yhteistä ymmärrystä sosiaalisen kuntoutuksen kohdentamisesta, tavoitteista, sisällöstä ja työmenetelmistä.   Onko juuri teillä yhteistyöehdotus nuorten sosiaalista osallisuutta vahvistavaan ohjattuun tai vertaistuelliseen ryhmätoimintaan? Ryhmätoiminta voi liittyä esimerkiksi nuorten elämänhallinnan ja hyvinvoinnin tukemiseen tai nuoren elämänpiirin ja sosiaalisten vuorovaikutussuhteiden avartamiseen.

Nuorten palvelut diginä

Olemme kuulleet toiveita saada kootuksi nuorten toimijoita helposti löydettävään muotoon. Nuorten talo -hankkeessa tämä on mahdollista toteuttaa digisti. Millaisia aihekokonaisuuksia toivotte toteutettavan: onko teidän mahdollista tuottaa nuorille tietoa, mainostaa omaa toimintaanne tai toimia chat-päivystäjänä. Entä voisiko yhteiset etäkoulutukset ja -ryhmät olla mahdollisia niin nuorille, heidän läheisille kuin ammattilaisillekin? Voisimme koota ainakin yhteistä kalenteria ryhmä- ja työtoiminnoista.

Ilmoittaudu mukaan 5.5. mennessä.

Nuorten talo –hanke

Jyväskylässä on alkanut ESR-rahoitteinen Nuorten talo –hanke (1.9.2020-31.8.2022). Hankkeen tavoitteena on vahvistaa nuorten sosiaalista osallisuutta ja luoda malli Nuorten talolle. Nuorten talo on Jyväskylän kaupungin vastaus nuorten palveluiden sirpaleisuuteen, sillä se kokoaa yhteen nuorten palveluja, jotta ​13–29-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten olisi helpompi löytää tarvitsemaansa apua ja tukea elämän eri tilanteisiin.

Nuorten talo avautuu toukokuussa Asemakatu 4:n kulmaan, toiseen kerrokseen.  Saman katon alta löytyy jatkossa muun muassa nuorisotyön, päihde- ja mielenterveyspalvelujen, sosiaalityön sekä etsivän nuorisotyön palveluja. Nuorten talosta saa tietoa ja apua moniin eri kysymyksiin. Samoihin tiloihin katutasoon tulevat myös työllisyyden kuntakokeilu ja maahanmuuttajien Info Center ja osaamiskeskus. Lisäksi Nuorten talo tulee olemaan verkossa. Tavoitteena on lisätä palvelujen saavutettavuutta digitaalisia mahdollisuuksia kehittäen ja löytää nuoret heidän omissa kanavissaan.

Nuorten talo ei tule rajoittumaan vain fyysisiin tiloihin, vaan se luo myös verkostoja nuorten parissa toimivien tahojen kanssa. Toivomme, että Te olette mukana verkostossa parantamassa nuorten hyvinvointia ja kehittämässä nuorille parempia palveluja. Yhteistyössä on voimaa, jos vain löydämme toisemme ja yhteistyön paikat.

WANTED: Nuoria rakentamaan Nuorten taloa!

Onko teillä nuoria, joilla on mielipiteitä? Onko teillä nuoria, jotka haluavat vaikuttaa nuorten palveluihin Jyväskylässä? Haluamme nuoret mukaan tekemään talosta heidän näköistään ja oloistaan: millainen olisi Nuorten talo, mitä siellä tulisi tapahtua, miten nuoret löytäisivät Nuorten talon ja mitä verkkopalveluita kaivataan? Toivomme kuulevamme mahdollisimman monenlaisia nuoria, olisiko teidän toiminnassanne mahdollista vierailla ja jututtaa heitä. Mikäli vaikuttaminen sytyttää enemmänkin, on nuorten mahdollista tulla mukaan Nuorten talon kehittäjäryhmiin ja -toimintoihin. Olethan yhteydessä Jenniin – toteutamme nuorten kuulemisia jo ennen Nuorten talon avaamista!

Innokkain terveisin:

Heidi Puustinen
heidi.puustinen@jyvaskyla.fi

Jenni Uusitaival
jenni.uusitaival@jyvaskyla.fi

Voit seurata meitä Facebookissa: https://www.facebook.com/nuortentalohankejkl

ja Twitterissä: #nuortentalojkl

Jyväskylä

Linkkejä

Nuorten talo -hanke

Tapahtuma on maksuton

Ilmoittautumistiedot

Ilmoittaudu mukaan 5.5. mennessä.