Mielen hyvinvointia edistämässä koulutus Laukaassa keväällä 2021

20.05.2021 klo 14:00 - 17:00 / Koulutus/seminaari / Keski-Suomen Liikunta ry

Mielen hyvinvointia edistämässä -koulutus on suunnattu perhekeskustoimintaan (lasten, nuorten ja perheiden palvelut ja toiminnot) kytkeytyville eri alojen ammattilaisille sekä kolmannen sektorin ja seurakuntien toimijoille. Koulutus on maksuton.

Kouluttajana toimii Anu Kangasniemi (PsT, terveyspsykologian erikoispsykologi, LitM, sertifioitu liikunta- ja urheilupsykologi).

Koulutuksen sisältö

Luento: Johdatus arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan (60 min)

• Teams-yhteydellä ke 14.4.2021 klo 9–10.
  • Luento tulee katsoa ennen työpajaan osallistumista.

Luennolla perehdytään arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan ja siihen pohjautuvaan hyväksymis- ja omistautumisterapiamenetelmään sekä menetelmän soveltamiseen tutkimuksen ja käytännön kokemusten kautta sosiaali-, terveys- ja liikunta-alojen työssä.

Luento on kaikille osallistujille yhteinen. Luento on myös mahdollista katsoa tallenteena jälkikäteen, ja tallenne lähetetään kaikille koulutukseen ilmoittautuneille.

Työpaja: Arvot motivaation ja mielen hyvinvoinnin tukena (3 h)

• Laukaa Teams-yhteydellä to 20.5.2021 klo 14−17

Työpajassa perehdytään arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan kokemuksellisesti ja tutustutaan HOT-menetelmään osana mielen hyvinvointia. Työpaja sisältää konkreettisia harjoituksia liittyen erityisesti arvonäkökulmaan, joilla voidaan edistää asiakkaiden motivaatiota muutokseen, mielen hyvinvointia ja löytää konkreettisia tekoja tärkeiden asioiden ja arvojen toteutumiseksi.

Työpajassa osallistujat pääsevät pohtimaan arvonäkökulman soveltamista omassa työssään/toiminnassaan. Lisäksi työpajojen tavoitteena on tukea ja antaa näkökulmaa osallistujien oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Työpajat ovat samansisältöisiä, ja jokaiselle kunnalle on tarjolla oma työpaja. Kunkin työpajan maksimiosallistujamäärä on 20 henkilöä.

Laukaa

Teemat

ammattijärjestötoiminta, elinkeinot ja talous, asukas- ja kylätoiminta, harrastus ja vapaa-aika, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, kaveritoiminta, kerhot, kokemusasiantuntijuus, kulttuuri ja taide, kuntoutus- ja hoitopalvelut, lapsuus ja perhe-elämä, mielenterveys, nuoruus, osallisuus, päihteet ja riippuvuudet, sosiaali ja terveys, urheilu ja liikunta, vapaaehtoisuus, vertaistoiminta, yhteistyö ja verkostot, ympäristö, luonto ja eläimet

perhekeskustoiminta, järjestötoiminta, kunta-järjestöyhteisyö

Ikäryhmä

kaikenikäiset

Kaisa Koivuniemi, kaisa.koivuniemi@likes.fi, p. 050 443 2352
Jyrki Saarela, jyrki.saarela@kesli.fi, p. 045 650 3771

Koulutus on osa Meijän perhe liikkeellä -hankkeen koulutus- ja työpajasarjaa. Meijän perhe liikkeellä on Likesin ja Keski-Suomen Liikunta ry:n (KesLi) luotsaama terveyden edistämisen hanke, jonka pilottikuntina toimivat Joutsa, Keuruu, Laukaa ja Petäjävesi. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Tietosuojaseloste

Tapahtuma on maksuton

Ilmoittautumistiedot

Työpajojen aikataulu ja ilmoittautumiset koulutukseen kunnittain

Ilmoittautumalla oman kuntasi työpajaan, ilmoittaudut samalla myös aloitusluennolle. Ilmoittautuminen on avoinna maanantaihin 12.4. saakka. Työpajat järjestetään joko kunnissa paikan päällä tai Teams-yhteydellä vallitsevan koronatilanteen mukaan. Ilmoittautuneille lähetetään tarkempia tietoja lopullisesta toteutuksesta lähempänä työpajoja.

Laukaa: to 20.5.2021 klo 14−17