Mielen hyvinvointia edistämässä -Alueelliset koulutukset Joutsassa, Keuruulla, Laukaassa ja Petäjävedellä keväällä 2021

14.04.2021 klo 09:00 - 10:00 / Koulutus/seminaari, Verkossa tapahtuva toiminta / Keski-Suomen Liikunta ry

Koulutus on osa Meijän perhe liikkeellä -hankkeen koulutus- ja työpajasarjaa.

Mielen hyvinvointia edistämässä -koulutus on suunnattu perhekeskustoimintaan (lasten, nuorten ja perheiden palvelut ja toiminnot) kytkeytyville eri alojen ammattilaisille sekä kolmannen sektorin ja seurakuntien toimijoille. Koulutus on maksuton.

Kouluttajana toimii Anu Kangasniemi (PsT, terveyspsykologian erikoispsykologi, LitM, sertifioitu liikunta- ja urheilupsykologi).

Koulutuksen sisältö

Luento: Johdatus arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan (60 min)

• Teams-yhteydellä
  • Tämä Luento liittyy kuntakohtaisiin työpajoihin ja tulee  katsoa ennen työpajaan osallistumista.

Luennolla perehdytään arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan ja siihen pohjautuvaan hyväksymis- ja omistautumisterapiamenetelmään sekä menetelmän soveltamiseen tutkimuksen ja käytännön kokemusten kautta sosiaali-, terveys- ja liikunta-alojen työssä.

Luento on kaikkien kuntien osallistujille yhteinen. Luento on myös mahdollista katsoa tallenteena jälkikäteen, ja tallenne lähetetään kaikille koulutukseen ilmoittautuneille.

Työpajat: Arvot motivaation ja mielen hyvinvoinnin tukena (3 h)

Työpajassa perehdytään arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan kokemuksellisesti ja tutustutaan HOT-menetelmään osana mielen hyvinvointia. Työpaja sisältää konkreettisia harjoituksia liittyen erityisesti arvonäkökulmaan, joilla voidaan edistää asiakkaiden motivaatiota muutokseen, mielen hyvinvointia ja löytää konkreettisia tekoja tärkeiden asioiden ja arvojen toteutumiseksi.

Työpajassa osallistujat pääsevät pohtimaan arvonäkökulman soveltamista omassa työssään/toiminnassaan. Lisäksi työpajojen tavoitteena on tukea ja antaa näkökulmaa osallistujien oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Työpajat ovat samansisältöisiä, ja jokaiselle kunnalle on tarjolla oma työpaja. Kunkin työpajan maksimiosallistujamäärä on 20 henkilöä.

Joutsa, Laukaa, Petäjävesi, Keuruu

Teemat

asukas- ja kylätoiminta, harrastus ja vapaa-aika, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, kulttuuri ja taide, kuntoutus- ja hoitopalvelut, lapsuus ja perhe-elämä, mielenterveys, nuoruus, osallisuus, päihteet ja riippuvuudet, päivystys- ja kriisityö, retkeily ja vaellus, sosiaali ja terveys, tapahtuma, tukihenkilötoiminta, urheilu ja liikunta, verkkovertaistuki, vertaistoiminta, viestintä, yhteistyö ja verkostot, ympäristö, luonto ja eläimet, ystävä- ja viriketoiminta

perhekeskustoiminta, järjestöyhteistyö, Kunta-järjestöyhteistyö

Kohderyhmä

ammattilaiset ja asiantuntijat, järjestötoimijat, kokemusasiantuntijat, miehet, naiset, opiskelijat, vapaaehtoiset, viranomaiset ja kumppanit, yhdistyksen työntekijät

Ikäryhmä

kaikenikäiset

Kaisa Koivuniemi, kaisa.koivuniemi@likes.fi, p. 050 443 2352
Jyrki Saarela, jyrki.saarela@kesli.fi, p. 045 650 3771

Meijän perhe liikkeellä on Likesin ja Keski-Suomen Liikunta ry:n (KesLi) luotsaama terveyden edistämisen hanke, jonka pilottikuntina toimivat Joutsa, Keuruu, Laukaa ja Petäjävesi. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Tietosuojaseloste

Linkkejä

Likes Perhekeskustoiminta, Meijän Perhe liikkeellä hanke

Tapahtuma on maksuton

Yhteistyökumppanit

Keski-Suomen Liikunta ry

Ilmoittautumistiedot

Ilmoittautumalla oman kuntasi työpajaan, ilmoittaudut samalla myös aloitusluennolle. Ilmoittautuminen on avoinna maanantaihin 12.4. saakka. Työpajat järjestetään joko kunnissa paikan päällä tai Teams-yhteydellä vallitsevan koronatilanteen mukaan. Ilmoittautuneille lähetetään tarkempia tietoja lopullisesta toteutuksesta lähempänä työpajoja.

Joutsa: to 29.4.2021 klo 14–17

Keuruu: to 6.5.2021 klo 14−17