Kohtaamisia luonnossa -koulutus Joutsassa ke 22.9.2021

22.09.2021 klo 14:30 - 17:00 / Koulutus/seminaari / Keski-Suomen Liikunta ry

Kohtaamisia luonnossa -koulutus on suunnattu perhekeskustoimintaan (lasten, nuorten ja perheiden palvelut ja toiminnot) kytkeytyville eri alojen ammattilaisille sekä kolmannen sektorin ja seurakuntien toimijoille. Koulutus on maksuton. Työpajoihin otetaan enintään 25 osallistujaa/työpaja. Ilmoittautuminen on avoinna su 5.9.2021 saakka.

Kouluttajana toimii FT, lehtori Laura Hokkanen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy)

Laura Hokkanen on opettanut yli 10 vuotta kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutuksessa luonto- ja taidelähtöistä menetelmäosaamista. Hänellä on myös kokemusta kasvatus- ja sosiaalialan toimijoiden kouluttamisesta hyödyntämään työssään samoja menetelmiä.

Koulutus on osa Meijän perhe liikkeellä -hankkeen koulutus- ja työpajasarjaa.

Koulutuksen sisältö

Luento: Johdanto luonnon hyvinvointivaikutusten ja luontokokemisen merkityksestä (1 h)

• Teams-yhteydellä ti 7.9.2021 klo 9–10

Luennolla perehdytään tutkittuun tietoon pohjautuen luonnon hyvinvointivaikutuksiin sekä luontolähtöisyyden soveltamiseen perheitä kohtaavien ammattilaisten ja järjestötoimijoiden työssä ja toiminnassa.

Työpaja: Luonto hyvinvointia ja kohtaamisia tukevana ympäristönä (3 h)

Kuntakohtaisissa työpajoissa perehdytään luontoympäristöjen tarjoamiin mahdollisuuksiin sekä kokemuksellisesti tutustutaan erilaisiin luontolähtöisiin toimintatapoihin ja menetelmiin. Työpajoissa osallistujat saavat tietoa ja työkaluja sovellettavaksi perheitä eri palveluissa kohtaavien ammattilaisten sekä harrastustoiminnan arkeen.

Lisätietoja:

Kaisa Koivuniemi, kaisa.koivuniemi@likes.fi, p. 050 443 2352
Jyrki Saarela, jyrki.saarela@kesli.fi, p. 045 650 3771

Koulutus on osa Meijän perhe liikkeellä -hankkeen koulutus- ja työpajasarjaa. Meijän perhe liikkeellä on Likesin ja Keski-Suomen Liikunta ry:n (KesLi) luotsaama terveyden edistämisen hanke, jonka pilottikuntina toimivat Joutsa, Keuruu, Laukaa ja Petäjävesi. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Tietosuojaseloste

Osoitteet

• Perhekeskus Tammi

Myllytie 12, Joutsa, Suomi

Joutsa

Perhekeskus Tammi

Myllytie 12, Joutsa, Suomi

Teemat

harrastus ja vapaa-aika, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, kansanterveys, kulttuuri ja taide, kuntoutus- ja hoitopalvelut, lapsuus ja perhe-elämä, mielenterveys, nuoruus, opinnot, tiede, kasvatus ja sivistys, osallisuus, retkeily ja vaellus, sosiaali ja terveys, tapahtuma, tukihenkilötoiminta, turvaa ja apua liikkumiseen, urheilu ja liikunta, vapaaehtoisuus, vertaistoiminta, viestintä, virkistys, yhteistyö ja verkostot, ympäristö, luonto ja eläimet, ystävä- ja viriketoiminta

Asiasanat

perhe, hyvinvointi, luonto, liikunta, taidelähtöinen, terveys, menetelmät

Kohderyhmä

ammattilaiset ja asiantuntijat, järjestötoimijat, kokemusasiantuntijat, miehet, naiset, opiskelijat, vapaaehtoiset, viranomaiset ja kumppanit, yhdistyksen työntekijät

Ikäryhmä

lapset (7-12 v.), nuoret (13-17 v.), nuoret aikuiset (18-29 v.), aikuiset (30-62 v.)

Tapahtuma on maksuton

Yhteistyökumppanit