OLKA -toiminta

01.03.2019 - 01.01.2030

OLKA® on koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa sairaalassa ja Matarassa. Toiminnan tavoitteena on tarjota potilaille ja heidän läheisilleen kiireetöntä kohtaamista sekä antaa tukea sairauteen sopeutumisessa. Jyväskylässä toimintaa toteutetaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin ja Kansalaistoiminnankeskus Mataran yhteistyönä. OLKA® on valtakunnallinen HUSin ja EJY ry:n luoma yhteistyömalli.

OLKA® Jyväskylän toimipisteet sijaitsevat Matarassa sekä keskussairaalalla. Mataran OLKA®-piste on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, joka on käytössäsi milloin vain Mataran aukioloaikojen puitteissa. OLKA®-pisteelle voit tulla hakemaan tukea ja tietoa sairautesi eri vaiheissa tai yleisesti terveyteen liittyvistä asioista. Pisteellä asiointi ei kuitenkaan edellytä diagnoosia, vaan kaikki ovat tervetulleita asioimaan!

Pisteillä järjestetään myös järjestöjen teemapäiviä, joissa potilasjärjestöt esittelevät toimintaansa.

OLKA®-toiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset tuovat iloa, seuraa ja toivoa potilaille ja heidän läheisilleen. Vapaaehtoinen voi toimia esimerkiksi sairaalassa aulaoppaana, juttukaverina, laulu- tai leikkikaverina lapsipotilaille sekä esiintyjänä. Tärkeintä on kuitenkin kiireetön kohtaaminen. Vapaaehtoistoiminta ei korvaa ammattilaisen työtä, eivätkä vapaaehtoiset ota kantaa tai osallistu hoitotoimenpiteisiin.

Niina Kankare-Anttila
Vapaaehtoistoiminnan kehittäjä