Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke

01.02.2017 - 31.12.2019 / Keski-Suomen Kylät ry

Kyläsuunnitelmalla eteenpäin -hanke tukee kylien omaehtoisesta kehittämistä, jonka välineenä toimii kyläsuunnitelma. Hankkeessa tuetaan kyläsuunnitelman tekemistä, päivittämistä tai sen jalostamista teemasuunnitelmiksi alueen tarpeen mukaan ja kehitetään osallistamista ja prosessinomaista työskentelyä kyläläisten kanssa. Kunta/kaupunki osallistetaan prosessiin alusta alkaen.

Tutustumalla Suomessa tai ulkomailla sijaitseviin vastaaviin kohteisiin haetaan uudenlaisia toiminta- ja lähestymistapoja kyläsuunnittelun tueksi. Tuloksena on toimivampi ja omempi kyläalue sen asukkaille.

Välineeksi kehitetään sähköinen kyläsuunnitelman tekemistä ohjaava sovellus, jota kylätoimijat voivat käyttää jatkossa omaehtoisesti päivittäessään kyläsuunnitelmaa. Sähköiseen kyläsuunnitteluun siirtyminen tukee samalla kylien digiaikaan siirtymistä. Yhteistyökumppanina toimii Leader-ryhmä JyväsRiihi ry erityisesti opintoretkien osalta. Hankkeen toimiaika on 2/2017 – 2019.

Lisätietoja hankkeesta saat  tästä Tiedote_aloitus (1).

Syyskuussa 2017 sähköisen sovelluksen rakenne on valmis, ja testaamaan päästään noin loka-marraskuun vaihteessa. Testikylänä toimii Laukaan Vehniä.

Matarankatu 4

Matarankatu 4, Jyväskylä, Suomi