Yhdistystori.fi uudistuu:
palvelu tuo yhdistysten toiminnan lähellesi

Yhdistystori.fi on matkalla kohti uusia tuulia.

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n ylläpitämä Yhdistystori.fi -verkkopalvelu on vuodesta 2008 lähtien palvellut Keski-Suomen maakunnan yhdistyksiä, järjestöjä sekä näissä toimivia henkilöitä erilaisissa tiedotukseen, koulutukseen ja yhdistystoiminnan kehittämiseen liittyvissä asioissa. Nyt on aika ottaa askel eteenpäin, entistä lähemmäksi ihmisiä!

Yhdistystori.fi verkkopalvelun taustalla toimiva Toimeksi.fi-verkosto on rakentamassa käyttöönne uutta valtakunnallista verkkopalvelua, joka tuo alueellista yhdistystoimintaa entistä paremmin näkyväksi ja löydettäväksi. Työ on aloitettu koko verkoston yhteistyönä ja uusi palvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2022 aikana.

Uusi palvelu vastaa yhdistysten palautteeseen ja toiveiseen selkeästä verkkopalvelusta, joka helpottaa tiedon syöttämistä ja löytämistä, sekä mahdollistaa yhdistysten tiedon leviämisen muihin palveluihin ja osaksi uusien hyvinvointialueiden tietojärjestelmiä.

Uuden verkkopalvelun tavoitteena on innostaa ihmisiä osallistumaan järjestö- ja yhdistystoimintaan ja auttaa ihmisiä löytämään monipuolisen ja merkityksellisen järjestö- ja yhdistystoiminnan pariin ympäri Suomen.

Saatte meiltä* tietoa uuteen palveluun siirtymisestä, sekä selkeät toimintaohjeet hyvissä ajoin ennen siirtymää. Verkkopalvelu tulee oleman helppokäyttöinen ja olemme tukenanne koko matkan ajan.

Tiedotamme muutosprosessista tällä uudistussivulla. Seuraa myös Toimeksi.fi uutiskirjettä, sen kautta saat tiedon uuden palvelun avautumisesta.

*Lisätietoja:

Toimeksi.fi -verkosto:
Verkostoluotsi Riitta Kurki,  riitta.kurki@lapinsote.fi

Yhdistystori.fi tuki

Usein kysytyt kysymykset: Yhdistykset

Mitä uudistus tarkoittaa?

Yhdistystori.fi on osa Toimeksi.fi-verkostoa, joka on toiminut vuodesta 2013 lähtien. Olemme yhdessä rakentamassa käyttöönne uutta valtakunnallisesti ja paikallisesti toimivaa verkkopalvelua vanhojen alueellisten palvelujemme pohjalta. Työ on aloitettu koko verkoston yhteistyönä ja uusi palvelu on tarkoitus ottaa Keski-Suomessa käyttöön vuoden 2022 aikana.

Toimeksi.fi-verkosto koostuu 13 alueellisesta toimijasta:

Uusi lanseerattava palvelu toimii sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Paikalliset toimintatiedot löytyvät edelleenkin järjestelmästä ja paikalliset yhteistyömallit jatkuvat samanlaisina.

Mitä tietoja uudessa palvelussa voi ilmoittaa?

Verkkopalvelu kokoaa yhdistysten, järjestöjen ja yhteisöjen tuen, toiminnan ja tapahtumat yhteen osoitteeseen. Verkkopalvelu helpottaa vertaistuen ja vapaaehtoistyön löytämistä.

Verkkopalvelu on tarkoitettu yleishyödyllisen toiminnan esittelyyn. Mukaan voivat rekisteröityä hyvinvointia edistävät yhdistykset, liitot, järjestöt, erilaiset yhteisöt ja aktiiviset kansalaistoimijat. Myös kunnat ja seurakunnat voivat rekisteröityä toimijoiksi. Kaupalliset yritykset voivat rekisteröityä palveluun vapaaehtoistoimintansa osalta.

Verkkopalvelussa voi ilmoittaa:

• tapahtumia,
  • harrastustoimintaa,
  • vertaistukea, sekä
  • vapaaehtoistehtäviä

Miksi teemme kokonaan uuden palvelun?

Uusi palvelu vastaa yhdistysten palautteeseen ja toiveiseen selkeästä verkkopalvelusta, joka helpottaa tiedon syöttämistä ja löytämistä, sekä mahdollistaa yhdistysten tiedon leviämisen muihin palveluihin ja osaksi hyvinvointialueiden uusia järjestelmiä.

Mihin uusi palvelu tähtää?

Verkkopalvelu palvelu tarjoaa maksuttoman kanavan esilläoloon ja viestintään valtakunnallisille ja paikallisille järjestöille, liitoille, yhdistyksille, yhteisöille, aktiivisille kansalaistoimijoille ja muille yleishyödyllisille toimijoille. Palvelu on tarkoitettu yleishyödyllisen toiminnan esittelyyn. Mukaan voivat rekisteröityä hyvinvointia edistävät yhdistykset, liitot, järjestöt ja aktiiviset kansalaistoimijat. Myös kunnat ja seurakunnat voivat rekisteröityä toimijoiksi. Kaupalliset yritykset voivat rekisteröityä lähellä.fi palveluun vapaaehtoistoimintansa osalta.

Milloin uusi verkkopalvelu aukeaa?

Uusi palvelu aukeaa kevään 2022 aikana. Yhdistystori.fi jatkaa uuden palvelun rinnalla siirtymäkauden ajan. Seuraa uutiskirjeiden tiedotusta, niin pysyt muutoksessa mukana!

Miten uudistus vaikuttaa minuun, jos olen jo rekisteröitynyt palveluun?

Saat meiltä tietoa uuteen palveluun siirtymisestä, sekä selkeät toimintaohjeet hyvissä ajoin ennen siirtymää. Palvelu tulee oleman helppokäyttöinen ja olemme tukenasi koko matkan ajan.

• Ihmiset löytävät tietosi ja toimintasi entistä helpommin.
  • Uudistettu palvelu on entistä helppokäyttöisempi.
  • Ei kirjautumista eri palveluihin, voit syöttää kaikki toimintasi samaan palveluun.
  • Voit olla sisällöntuottajana useammassa yhdistyksessä.

Olen rekisteröitynyt ja jättänyt ilmoituksia Yhdistystori.fi -verkkopalveluun. Mitä minun pitää tehdä ja koska?

• Sinun tulee rekisteröityä uuden palvelun käyttäjäksi, kun palvelu avautuu. Saat tiedon muutoksen ajankohdasta ja tarkat ohjeet lähempänä uuden palvelun aukeamista.
  • Organisaatiosi tiedot siirtyvät uuteen palveluun. Kerromme tähän liittyvät selkeät toimintaohjeet lähempänä uuden palvelun aukeamista.
  • Tapahtumat ja toimintatiedot eivät siirry automaattisesti uuteen palveluun. Toiminnan syöttäminen uuteen palveluun on kuitenkin helppoa, saat palvelun käyttöön selkeät ohjeet ja opastamme sinua palvelun käytössä tarvittaessa.

Jos et ole vielä rekisteröitynyt palveluun

Seuraa Toimeksi.fi uutiskirjettä, sen kautta saat tiedon uuden palvelun avautumisesta: https://www.toimeksi.fi/tietoa-palvelusta/tilaa-uutiskirje/

Miksi kannattaa ilmoittaa tietoja tässä uudessa verkkopalvelussa??

• Saat toimintasi näkyviin ja tavoitat kohderyhmäsi! Markkinoimme palvelua aktiivisesti kansalaisille, jolloin myös sinun toimintasi saa enemmän näkyvyyttä. Palvelun käyttö ja käyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti.
  • Toimintatietosi siirtyvät palvelusta myös eteenpäin! Verkkopalvelu mahdollistaa sisällön näyttämisen toisissa palveluissa rajapintaratkaisujen kautta. Esimerkiksi eri alueiden viranomaistoimijat ja kunnat ovat kiinnostuneita luomaan rajapintaratkaisuilla yhteyden palveluun, mikä lisää sisältöjen entistä laajempaa näkyvyyttä.
  • Ilmoitat kaiken toimintasi samalla kirjautumisella! Rekisteröityneenä käyttäjänä ilmoitat ja ylläpidät tietojasi helposti ja nopeasti, sillä tallennetun sisällön kopioinnin vanhan sisällön pohjalta helpottaa ylläpidon arkea huomattavasti.

Pysyykö palvelu jatkossakin maksuttomana?

Kyllä. Palvelu on jatkossakin kokonaan maksuton kaikille yleishyödyllisille toimijoille.

Etkö löytänyt etsimääsi? Ota yhteyttä: info@kyt.fi tai Yhdistystorin pääylläpitäjä Matti Tervaniemi, matti.tervaniemi@kyt.fi

Usein kysytyt kysymykset: Julkinen sektori

Mitä uudistus tarkoittaa julkiselle sektorille?

Uudistuksen myötä järjestötietopalvelun tiedot ovat helpommin integroitavissa osaksi julkisen sektorin järjestelmiä. Tiedot kerätään palvelutietovarannon (PTV) mukaisessa muodossa. Palvelu tavoittaa entistä suuremman määrän loppukäyttäjiä ja on helppo tapa järjestää alueen järjestöyhteistyö sekä parantaa kuntalaisten hyvinvointia.

Miksi teemme kokonaan uuden palvelun?

Verkkopalvelu on aikaisemmin ollut toiminnassa erilaisina versioina eri alueilla ympäri Suomen. Uudistuksessa otetaan huomioon hyväksi todetut käytännöt Toimeksi.fi-verkoston eri maakuntien tietopalveluista, korjataan merkittävät tekniset viat sekä yleisesti parannetaan sivuston toiminnallisuutta. Uusi palvelu kokoaa yhteen kaikki Suomessa toimivat järjestöt ja niiden toimintailmoitukset. Palvelusta on kuitenkin todella helppo löytää tietoa toiminnan sisällön tai alueellisen sijainnin mukaan.

Ketkä ovat uudistuksen taustalla? Kuka uudistaa?

Verkkopalvelua on aikaisemmin toteutettu itsenäisesti eri maakunnissa alueen verkostojärjestön puolesta osana Toimeksi.fi-verkostoa. Nyt uudistusta tehdään verkostossa kaikkien verkostojärjestöjen voimin yhteistyössä. Tarkoitus on luoda yksi yhteinen kansallinen palvelu, josta on helppo löytää järjestöjen toimintaa haluamansa alueen tai toiminnan sisällön mukaisesti.

Milloin uusi palvelu aukeaa?

Uudistus toteutetaan vuoden 2022 aikana. Uusi palvelu on ensikäytössä jo helmikuussa 2022. Ensimmäisessä vaiheessa varmistamme jo vanhaan palveluun rekisteröityneiden järjestöjen tietojen siirtymisen sekä aloitamme markkinoinnin uusille potentiaalisille järjestöille ja yhdistyksille. Hyvinvointialueet ja kunnat voivat ottaa palvelun käyttöönsä loppukeväästä 2022.

Miksi palvelu kannattaa ottaa käyttöön? Mitä hyötyä palvelusta on?

Uudistuneesta järjestötietopalvelusta löytyy laaja-alaisesti kaikkien Suomessa toimivien yhdistysten tiedot ja toiminnan kuvaukset. Palvelusta saa helposti eroteltua järjestöjä joko alueellisen tai temaattisen perusteen mukaan. Palvelu on helposti integroitavissa julkisen sektorin tietojärjestelmiin ja istuu loistavasti jokapäiväiseen palvelunohjaukseen. Palvelun käyttöönotto parantaa myös alueen viranomaisten ja järjestöjen välistä yhteistyötä. Palvelun käyttöönotto on helppo tapa hoitaa lakisääteiset velvoitteet järjestöyhteistyön saralla. Ennen kaikkea, palvelun käyttöönotto parantaa alueesi asukkaiden hyvinvointia ja osallisuutta.

Kuka rahoittaa palvelua?

Palvelu toteutetaan julkisin varoin, sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn rahoituksella.

Lisätietoa: Yhdistystorin pääylläpitäjä, erityisasiantuntija Matti Tervaniemi, matti.tervaniemi@kyt.fi

Muokattu viimeksi: 17.12.2021