Yhdistystori.fi uudistuu:
Koko Suomen kattava Lähellä.fi-järjestötietopalvelu on valmis käyttöönotettavaksi

Uusi Lähellä.fi-järjestötietopalvelu on avattu!

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n ylläpitämä Yhdistystori.fi -verkkopalvelu on vuodesta 2008 lähtien palvellut Keski-Suomen maakunnan yhdistyksiä, järjestöjä sekä näissä toimivia henkilöitä erilaisissa tiedotukseen, koulutukseen ja yhdistystoiminnan kehittämiseen liittyvissä asioissa. Nyt on aika ottaa askel eteenpäin, entistä lähemmäksi ihmisiä!

Jatkossa kaikki Keski-Suomen alueen, kuin myös koko Suomen järjestöjen tiedot ja toimintailmoitukset löytyvät osoitteesta Lähellä.fi.

Yhdistystori.fi verkkopalvelun taustalla toimiva Lähellä.fi-verkosto (aiemmin Toimeksi.fi -verkosto) on rakentanut käyttöönne uuden valtakunnallisen Lähellä.fi -verkkopalvelun, joka tuo alueellista yhdistystoimintaa entistä paremmin näkyväksi ja löydettäväksi. Uusi palvelu vastaa yhdistysten palautteeseen ja toiveiseen selkeästä verkkopalvelusta, joka helpottaa tiedon syöttämistä ja löytämistä, sekä mahdollistaa yhdistysten tiedon leviämisen muihin palveluihin ja osaksi uusien hyvinvointialueiden tietojärjestelmiä.

Lähellä.fi -verkkopalvelun tavoitteena on innostaa ihmisiä osallistumaan järjestö- ja yhdistystoimintaan ja auttaa ihmisiä löytämään monipuolisen ja merkityksellisen järjestö- ja yhdistystoiminnan pariin ympäri Suomen.

Uusi Lähellä.fi-järjestötietopalvelu on avattu ja  uuteen palveluun siirtyminen alkaa. Keski-Suomessa uusi palvelu otetaan käyttöön Toukokuusta alkaen. Nykyisen Yhdistystorin tapahtuma-ja toimintailmoitukset poistuvat käytöstä kesäkuussa, mutta palvelun muu sisältö on edelleen käytössäsi.

Alta löydätte  tarkan ohjeistuksen palveluun siirtymisestä ja miten tiedot tulee syöttää uuteen järjestelmään. Palveluun rekisteröityessä saatte samalla hoidetuksi vanhojen tietojen päivityksen.

Voitte kirjoittaa avoimeen palauteboksiin yleisiä ajatuksia uudesta järjestötietopalvelusta, uudistukseen liittyvästä viestinnästä tai toiveita ohjeistuksista ja viestintämateriaaleista, joita voisitte tarvita uuteen palveluun siirryttäessä.

Kirjaa ajatuksia palauteboksiin tästä

Jos tarvitset tukea:

Lähellä.fi asiakaspalvelu auttaa haastavissa tilanteissa! Ota meihin yhteyttä, mikäli sinulla heräsi kysymyksiä uuden Lähellä.fi-palvelun käyttöönotosta.

Ennen kuin otat yhteyttä, katsothan ettei vastausta mahdolliseen kysymykseesi löydy usein kysytyistä kysymyksistä.

Ota yhteyttä: lähellä.fi/ota-yhteytta

Yhdistystorin ja Lähellä.fi -palvelun siirtymävaiheeseen tukea saa Yhdistystorin ylläpidosta matti.tervaniemi@kyt.fi

Tiedotamme muutosprosessista tällä uudistussivulla. Tilaamalla Yhdistystori uudistuu! -uutiskirjeen saat tilannetiedot suoraan sähköpostiisi!

Aikataulu

Uusi verkkopalvelu otetaan käyttöön vaiheittain, ja aikataulu eri aluepalveluiden osalta vaihtelee. Tältä näyttää Yhdistystorin marssijärjestys tällä hetkellä.

1. Uusi lähellä.fi -palvelu on avattu.
  2. Huhtikuu 2022: Kolmas uudistukseen liittyvä uutiskirje, sisältönä tarkka ohjeistus uuteen palveluun siirtymisestä.
  3. Huhti-Toukokuu 2022: Yhdistystori.fi-palveluun rekisteröityneet järjestöt siirtyvät Lähellä.fi-palvelun käyttäjiksi.
  4. Kesä-Elokuu 2022: Vanha Yhdistystori.fi-palvelu on avoinna lukuversiona, mutta uusia ilmoituksia sinne ei enää pysty syöttämään.
  5. Huhtikuu- 2022: Uuden Lähellä.fi-järjestötietopalvelun lanseeraus uusille käyttäjille sekä julkiselle sektorille (hyvinvointialueet ja kunnat).
  6. Syksy 2022: Lanseeraus suurelle yleisölle.

*Lisätietoja:

Yhdistystori.fi tuki

Tilaa Yhdistystori uudistuu! -uutiskirje

Tilaamalla Yhdistystori uudistuu -uutiskirjeen pysyt kärryillä uudistuksen aikataulusta.

Katso vanhemmat uutiskirjeet

Ota Lähellä.fi käyttöösi, palveluun on helppo rekisteröityä ja sen käyttö on maksutonta

Lähellä.fi korvaa jatkossa kaikki maakunnalliset järjestötietopalvelut yhdellä verkkosivustolla. Palveluun voi rekisteröityä mikä tahansa järjestö. Tässä vaiheessa verkkopalvelussa voi ilmoittaa järjestöjen tapahtumia, toimintailmoituksia ja vapaaehtoistehtävien mahdollisuuksia. Palvelu on suunnattu ihmisille, jotka hakevat itselleen uusia harrastuksia, etsivät tukea tai apua taikka haluavat ryhtyä vapaaehtoistoimijoiksi.

Lähellä.fi sopii loistavasti myös ammattilaisen käyttöön. Julkisen sektorin työntekijät voivat asiakaskohtaamisten yhteydessä tarjota ihmisille mahdollisuutta järjestötoimintaan ja omaa yleistä hyvinvointia ja terveyttä tukevaan toimintaan.

Näin rekisteröidyt palveluun

Katso opastusvideo rekisteröitymiseen täältä.

Rekisteröityminen – Ensimmäisen organisaation ja käyttäjätunnuksen luominen

• Klikkaa Rekisteröidy ja ilmoita sisältöä- linkkiä sivuston oikeassa yläreunassa
  • Täytä organisaation perustiedot lomakkeelle
  • Jatka käyttäjätunnuksen luomiseen
  • Vahvista käyttäjätunnuksesi sähköpostiisi tulleesta viestistä
  • Luo salasana ja kirjaudu sisään
  • Hienoa! Rekisteröitymisesi on nyt valmis ja voit luoda toimintailmoituksia!

Rekisteröityminen olemassa olevaan organisaatioon

• Hae organisaatiota kirjoittamalla kenttään organisaation nimi
  • Paina “Luo käyttäjätunnus”- painiketta organisaatiosi kohdalla
  • Vahvista käyttäjätunnuksesi sähköpostiisi tulleesta viestistä
  • Luo salasana ja kirjaudu sisään
  • Jes! Rekisteröitymisesi on nyt valmis!
  • Odota vielä, että organisaatiossa jo oleva henkilö antaa sinulle käyttöoikeuden. Sitten oletkin valmis luomaan toimintailmoituksia!

Jos törmäsit ongelmaan, otathan yhteyttä palvelun ylläpitoon.

Näin ilmoitat tapahtumasta, toiminnasta tai vapaaehtoistehtävästä

Katso opastusvideo toiminnan ilmoittamiseen täältä.

• Kirjaudu palveluun klikkaamalla Kirjaudu- linkkiä sivuston yläreunassa
  • Hallintanäkymässä klikkaa “Toimintailmoitukset” -painiketta
  • Toimintailmoitukset -välilehdellä pääset lisäämään, muokkaamaan ja hallitsemaan organisaatiosi toimintailmoituksia
  • Pääset lisäämään toimintailmoituksen klikkaamalla ”+Lisää” -painiketta
  • Valitse sopiva toimintailmoituksen tyyppi:
    • Tukea ja apua. Valitse tämä, jos olet ilmoittamassa toiminnasta, palveluista, www-sivuista tms. joka tarjoaa apua ja tukea arkeen, eri elämäntilanteisiin ja huoliin tai kriiseistä selviytymiseen.
    • Harrastukset ja vapaa-aika. Valitse tämä, jos olet ilmoittamassa vapaa-ajan tapahtumasta tai toiminnasta, harrastuksesta tai mahdollisuudesta esimerkiksi vahvistaa kansalaistaitoja osallistumalla järjestötoimintaan.
    • Valitse tämä, jos olet ilmoittamassa vapaaehtoistehtävästä, luottamustehtävästä, muusta mahdollisuudesta vaikuttaa järjestöjen riveissä.
  • Seuraa tiedonsyöttölomakkeen ohjeita
  • Tallenna lomake painamalla ”Tallenna” -painiketta ja voit jatkaa tietojen täyttämistä tai julkaista myöhemmin
  • Paina ”Julkaise” -painiketta
  • Hienoa! Ilmoituksesi on nyt nähtävillä Lähellä.fi-palvelussa!

Jos törmäsit ongelmaan, otathan yhteyttä palvelun ylläpitoon.

Usein kysytyt kysymykset: Yhdistykset

Mitä uudistus tarkoittaa?

Yhdistystori.fi on osa Lähellä.fi-verkostoa, joka on toiminut vuodesta 2013 lähtien. Olemme yhdessä rakentamassa käyttöönne uutta valtakunnallisesti ja paikallisesti toimivaa verkkopalvelua vanhojen alueellisten palvelujemme pohjalta. Työ on aloitettu koko verkoston yhteistyönä ja uusi palvelu on tarkoitus ottaa Keski-Suomessa käyttöön vuoden 2022 aikana.

Lähellä.fi-verkosto koostuu 13 alueellisesta toimijasta:

Uusi lanseerattava palvelu toimii sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Paikalliset toimintatiedot löytyvät edelleenkin järjestelmästä ja paikalliset yhteistyömallit jatkuvat samanlaisina.

Mitä tietoja uudessa palvelussa voi ilmoittaa?

Verkkopalvelu kokoaa yhdistysten, järjestöjen ja yhteisöjen tuen, toiminnan ja tapahtumat yhteen osoitteeseen. Verkkopalvelu helpottaa vertaistuen ja vapaaehtoistyön löytämistä.

Verkkopalvelu on tarkoitettu yleishyödyllisen toiminnan esittelyyn. Mukaan voivat rekisteröityä hyvinvointia edistävät yhdistykset, liitot, järjestöt, erilaiset yhteisöt ja aktiiviset kansalaistoimijat. Myös kunnat ja seurakunnat voivat rekisteröityä toimijoiksi. Kaupalliset yritykset voivat rekisteröityä palveluun vapaaehtoistoimintansa osalta.

Verkkopalvelussa voi ilmoittaa:

• tapahtumia,
  • harrastustoimintaa,
  • vertaistukea, sekä
  • vapaaehtoistehtäviä

Miksi teemme kokonaan uuden palvelun?

Uusi palvelu vastaa yhdistysten palautteeseen ja toiveiseen selkeästä verkkopalvelusta, joka helpottaa tiedon syöttämistä ja löytämistä, sekä mahdollistaa yhdistysten tiedon leviämisen muihin palveluihin ja osaksi hyvinvointialueiden uusia järjestelmiä.

Mihin uusi palvelu tähtää?

Uuden verkkopalvelun tavoitteena on innostaa ihmisiä osallistumaan järjestö- ja yhdistystoimintaan ja auttaa ihmisiä löytämään monipuolisen ja merkityksellisen järjestö- ja yhdistystoiminnan pariin ympäri Suomen.

Verkkopalvelu palvelu tarjoaa maksuttoman kanavan esilläoloon ja viestintään valtakunnallisille ja paikallisille järjestöille, liitoille, yhdistyksille, yhteisöille, aktiivisille kansalaistoimijoille ja muille yleishyödyllisille toimijoille. Palvelu on tarkoitettu yleishyödyllisen toiminnan esittelyyn. Mukaan voivat rekisteröityä hyvinvointia edistävät yhdistykset, liitot, järjestöt ja aktiiviset kansalaistoimijat. Myös kunnat ja seurakunnat voivat rekisteröityä toimijoiksi. Kaupalliset yritykset voivat rekisteröityä lähellä.fi palveluun vapaaehtoistoimintansa osalta.

Milloin uusi verkkopalvelu aukeaa?

Lähellä.fi on auennut hutikuussa 2022. Palveluun voi nyt rekisteröityä ja ottaa se käyttöön. Yhdistystorin tapahtuma- ja toimintailmoitukset suljetaan kesäkuussa. Muilta osin Yhdistystori.fi jatkaa uuden palvelun rinnalla siirtymäkauden ajan.

Miten uudistus vaikuttaa minuun, jos olen jo rekisteröitynyt palveluun?

Tutustu Lähellä.fi -palvelun käyttöohjeisiin.  Palvelu on  helppokäyttöinen ja olemme tukenasi koko matkan ajan.

• Ihmiset löytävät tietosi ja toimintasi entistä helpommin.
  • Uudistettu palvelu on entistä helppokäyttöisempi.
  • Ei kirjautumista eri palveluihin, voit syöttää kaikki toimintasi samaan palveluun.
  • Voit olla sisällöntuottajana useammassa yhdistyksessä.

Olen rekisteröitynyt ja jättänyt ilmoituksia Yhdistystori.fi -verkkopalveluun. Mitä minun pitää tehdä ja koska?

• Koska kyseessä on täysin uusi palvelu, yhdistyksesi tiedot eivät siirry automaattisesti Yhdistystorilta uuteen palveluun.
  • Sinun tulee rekisteröityä uuden palvelun käyttäjäksi, kun otat palvelun käyttöön.
  • Katso opastusvideo rekisteröitymiseen täältä.
  • Tapahtumat ja toimintatiedot eivät siirry automaattisesti uuteen palveluun. Toiminnan syöttäminen uuteen palveluun on kuitenkin helppoa.
  • Lähellä.fi -palvelun käyttöohjeet. Opastamme sinua palvelun käytössä tarvittaessa.

Jos et ole vielä rekisteröitynyt palveluun

Yhdistystorille rekisteröityminen suljetaan toukokuun lopussa. Uuteen lähellä.fi -palveluun voit rekisteröityä vaikka heti: Katso opastusvideo rekisteröitymiseen täältä.

Miksi kannattaa ilmoittaa tietoja tässä uudessa verkkopalvelussa??

• Saat toimintasi näkyviin ja tavoitat kohderyhmäsi! Markkinoimme palvelua aktiivisesti kansalaisille, jolloin myös sinun toimintasi saa enemmän näkyvyyttä. Palvelun käyttö ja käyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti.
  • Toimintatietosi siirtyvät palvelusta myös eteenpäin! Verkkopalvelu mahdollistaa sisällön näyttämisen toisissa palveluissa rajapintaratkaisujen kautta. Esimerkiksi eri alueiden viranomaistoimijat ja kunnat ovat kiinnostuneita luomaan rajapintaratkaisuilla yhteyden palveluun, mikä lisää sisältöjen entistä laajempaa näkyvyyttä.
  • Ilmoitat kaiken toimintasi samalla kirjautumisella! Rekisteröityneenä käyttäjänä ilmoitat ja ylläpidät tietojasi helposti ja nopeasti, sillä tallennetun sisällön kopioinnin vanhan sisällön pohjalta helpottaa ylläpidon arkea huomattavasti.

Pysyykö palvelu jatkossakin maksuttomana?

Kyllä. Palvelu on jatkossakin kokonaan maksuton kaikille yleishyödyllisille toimijoille.

Etkö löytänyt etsimääsi? Ota yhteyttä: info@kyt.fi tai Yhdistystorin pääylläpitäjä Matti Tervaniemi, matti.tervaniemi@kyt.fi

Usein kysytyt kysymykset: Julkinen sektori

Mitä uudistus tarkoittaa julkiselle sektorille?

Uudistuksen myötä järjestötietopalvelun tiedot ovat helpommin integroitavissa osaksi julkisen sektorin järjestelmiä. Tiedot kerätään palvelutietovarannon (PTV) mukaisessa muodossa. Palvelu tavoittaa entistä suuremman määrän loppukäyttäjiä ja on helppo tapa järjestää alueen järjestöyhteistyö sekä parantaa kuntalaisten hyvinvointia.

Miksi teemme kokonaan uuden palvelun?

Verkkopalvelu on aikaisemmin ollut toiminnassa erilaisina versioina eri alueilla ympäri Suomen. Uudistuksessa otetaan huomioon hyväksi todetut käytännöt Toimeksi.fi-verkoston eri maakuntien tietopalveluista, korjataan merkittävät tekniset viat sekä yleisesti parannetaan sivuston toiminnallisuutta. Uusi palvelu kokoaa yhteen kaikki Suomessa toimivat järjestöt ja niiden toimintailmoitukset. Palvelusta on kuitenkin todella helppo löytää tietoa toiminnan sisällön tai alueellisen sijainnin mukaan.

Ketkä ovat uudistuksen taustalla? Kuka uudistaa?

Verkkopalvelua on aikaisemmin toteutettu itsenäisesti eri maakunnissa alueen verkostojärjestön puolesta osana Toimeksi.fi-verkostoa. Nyt uudistusta tehdään verkostossa kaikkien verkostojärjestöjen voimin yhteistyössä. Tarkoitus on luoda yksi yhteinen kansallinen palvelu, josta on helppo löytää järjestöjen toimintaa haluamansa alueen tai toiminnan sisällön mukaisesti.

Milloin uusi palvelu aukeaa?

Uudistus toteutetaan vuoden 2022 aikana. Uusi palvelu on avautunut huhtikuussa 2022. Ensimmäisessä vaiheessa varmistamme jo vanhaan palveluun rekisteröityneiden järjestöjen tietojen siirtymisen sekä aloitamme markkinoinnin uusille potentiaalisille järjestöille ja yhdistyksille. Hyvinvointialueet ja kunnat voivat ottaa palvelun käyttöönsä loppukeväästä 2022. Valtakunnallinen markkinointikampanja Lähellä.fi -palvelusta käynnistyy syyskuussa.

Miksi palvelu kannattaa ottaa käyttöön? Mitä hyötyä palvelusta on?

Uudistuneesta järjestötietopalvelusta löytyy laaja-alaisesti kaikkien Suomessa toimivien yhdistysten tiedot ja toiminnan kuvaukset. Palvelusta saa helposti eroteltua järjestöjä joko alueellisen tai temaattisen perusteen mukaan. Palvelu on helposti integroitavissa julkisen sektorin tietojärjestelmiin ja istuu loistavasti jokapäiväiseen palvelunohjaukseen. Palvelun käyttöönotto parantaa myös alueen viranomaisten ja järjestöjen välistä yhteistyötä. Palvelun käyttöönotto on helppo tapa hoitaa lakisääteiset velvoitteet järjestöyhteistyön saralla. Ennen kaikkea, palvelun käyttöönotto parantaa alueesi asukkaiden hyvinvointia ja osallisuutta.

Kuka rahoittaa palvelua?

Palvelu toteutetaan julkisin varoin, sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn rahoituksella.

Lisätietoa: Yhdistystorin pääylläpitäjä, erityisasiantuntija Matti Tervaniemi, matti.tervaniemi@kyt.fi

Muokattu viimeksi: 22.06.2022