Syksyn 2018 ensimmäinen uutiskirje

Maakunta- ja sote-uudistuksen eteneminen

Uudistuksen eteneminen valtakunnan tasolla riippuu nyt siitä, millä aikataululla eduskunta hyväksyy lait. Maakunnan valmistelun etenemisen vaihtoehdot riippuvat sekä valtakunnallisesta tilanteesta ja aikataulusta että kuntien päätöksistä. Tästä kaikesta tiedämme lisää syksyn kuluessa. Nyt kannattaa tutustua Tuija Braxin loppuraporttiin ja laittaa tulevia päivämääriä kalenteriin.

Selvityshenkilö Tuija Braxin loppuraportti

- Tuija Braxin selvitys järjestöistä uudessa sote- ja maakuntamallissa on julkaistu.

-  Ellet ehdi lukea koko raporttia, lukaise tiivistelmä Yhdistystorilla. Tiivistelmä sisältää myös kuvauksen maakunnan sote-järjestöistä pähkinänkuoressa.

Keski-Suomessa ajankohtaista ja KS vaikuttavat järjestöt -hankkeen agendalla

Hankkeessa vaikutetaan yhdessä järjestöjen kanssa jatkossa mm. seuraaviin asioihin:

-  Järjestöjen hyte-toiminnan toimintaedellytykset, tiedon keruu toiminta-avustuksista, kuntien ja maakunnan yhteyshenkilöt sekä hyte- että järjestöyhteistyöhön, maakunnan ja kuntien hyte-yhteistyörakenteet ja yhdyspintasopimus, järjestöjen asiantuntijuuden hyödyntäminen.

- Toimintaympäristön muutosten vuoksi järjestön on tunnistettava omien rajapintatoimintojensa laatu joko palveluksi tai toiminnoksi. Samoin maakunnan on tehtävä oma arvionsa palveluiden ja järjestölähtöisten toimintojen rajasta.

Hankkeen tilaisuudet kalentereihinne, lisätietoja verkossa

Järjestöjen sote- ja maakuntapäivä 14.9.2018.

Muutosvalmiustilaisuudet:

• Keskisuomalaisten piiri- ja maakuntatason sote-järjestöjen tapaaminen 30.10.2018 klo 12.00-16.00.

• Kaikille järjestöille avoin muutosvalmiustilaisuus Jyväskylässä 6.11.2018 klo 12.00-16.00.

Hankkeen materiaalit on koottu Yhdistystorille – käy kurkkaamassa!