Vuoden 2018 ensimmäinen uutiskirje

Tässä uutiskirjeessa on asiaa maakunta- ja soteuudistuksen vaiheista Keski-Suomessa sekä vinkkejä seuraavien askeleiden seuraamiseen. Kirjeessä on myös seuraavan järjestöjen sote- ja maakuntapäivän ohjelma ja tärkeää tietoa maakunnallisesta järjestö- / yhdstyskartoituksesta. Ole hyvä!

Uudistuksen tämänhetkinen vaihe Keski-Suomessa

Maakunta- ja sote-uudistuksen etenemisessä todella moni asia on vielä auki, eikä valmiita vastauksia ole kovin paljon. Ajatukset kannattaakin kääntää tulevaan miettimällä, mikä meidän yhdistyksen toiminnassa on erityisen tärkeää ja miksi toimintaamme tarvitaan jatkossakin - olipa toimintaympäristö mikä tahansa.

Keski-Suomen maakunta- ja soteuudistuksen valmistelussa on keskitytty syksyn aikana järjestämissuunnitelman sekä sen ohessa tehtävien palvelukuvausten laatimiseen.

Palveluiden käyttäjien kannalta järjestämissuunnitelma ja palvelukuvaukset ovat erityisen tärkeitä. Palvelukuvauksissa määritellään mm. minkälaisia palveluja, missä, milloin ja kenelle maakunnassa tarjotaan ja miten maakunnan valtiolta saama noin miljardin euron suuruinen vuosittainen potti kohdennetaan eri palveluille. Järjestämissuunnitelman myötä aletaan sitten kuluvan kevään kuluessa miettiä varsinaista palvelutuotantoa.

Ensimmäiset versiot näistä asiakirjoista julkaistaan 15.1.2018. Tuolloin KS 2020 -sivuille tulee Järjestämistä käsittelevä palkki – kannattaa käydä katsomassa ja tutustua materiaaliin. Kyseessä on keskeneräinen luonnos, joten yhteisideointi, keskustelu ja kommentointi jatkovalmistelun tueksi on erittäin tervetullutta.

Järjestökyselyyn kannattaa vastata!

Keräämme sähköisellä kyselyllä tietoa keskisuomalaisista yhdistyksistä. Kysely on tarkoitettu toimialasta riippumatta kaikille järjestöille, yhdistyksille ja seuroille, joilla on toimintaa Keski-Suomen maakunnan alueella.

Kysely on nyt auki ja kyselyyn voi vastata 31.1.2018 saakka täällä

Lisätietoja kyselystä.

Kyselyn tuloksia käytetään järjestöjen ja yhdistysten toiminnan näkyväksi tekemiseen sekä toimintaedellytysten turvaamiseen. Jokainen vastaus on tärkeä, jotta voimme tarjota mahdollisimman kattavan kuvauksen yhdistysten toiminnan merkityksestä mm. päättäjille ja viranhaltijoille. Tulokset ovat myös kaikkien yhdistysten itse hyödynnettävissä.

Kyselyn tulokset julkaistaan Yhdistystori.fi -sivustolla huhtikuun 2018 alussa. Samassa raportissa esitellään myös keskisuomalaisille kuntatoimijoille kohdennetun järjestöyhteistyötä käsittelevän kyselyn tulokset. Tuloksia esitellään mm. huhti-toukokuussa järjestettävissä tilaisuuksissa eri puolilla maakuntaa. Yksittäisten vastaajien antamia tietoja ei luovuteta eteenpäin.

Toivomme, että levitätte tietoa kyselystä omissa verkostoissanne. Yhteistyöllä tavoitamme keskisuomalaiset yhdistykset kattavimmin.

Lisätietoja Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n Vaikuttavat järjestöt -hankkeen työntekijät Anne Astikainen ja Anu Hätinen, Kyselyaineiston analysoimisesta ja raportoinnista vastaa tutkija, YTT Päivi Kivelä.

Suora linkki kyselyyn:

Kiitämme vastauksistanne ja arvokkaasta panoksestanne yhteiseen vaikuttamistyöhön.

Järjestöjen sote- ja maakuntapäivä 9.2.2018

Teema: järjestämissuunnitelma ja palvelukuvaukset
Aika: 9.2.2018 klo 9.00-14.00
Paikka: Matara, Matarankatu 6, 2 kerros,  Matarasali

Maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelussa on Keski-Suomessa keskitytty syksyn aikana järjestämissuunnitelman laatimiseen. Sen vuoksi myös seuraavan järjestöjen sote- ja maakuntapäivän teemana on järjestämissuunnitelma ja sen ohessa laadittavat ensimmäiset, konkreettiset palvelukuvaukset.

Palveluiden käyttäjien kannalta järjestämissuunnitelma ja palvelukuvaukset ovat erityisen tärkeitä. Siksi päivässä on varattu aikaa ja ohjausta niiden kommentoimiseen. Ensimmäiset versiot järjestämissuunnitelmasta ja palvelukuvauksista julkaistaan 15.1.2018. Tässä vaiheessa KS 2020 -sivuille on tulossa oma Järjestämistä käsittelevä palkki – kannattaa käydä katsomassa ja tutustua materiaaliin etukäteen!

Ohjelma 9.2.

Klo 8.30 alkaen aamukahvia tarjolla

Klo 9.00-10.00 Mikael Palola: Järjestämissuunnitelma ja palvelukuvaukset. Keskustelua.

Klo 10.00-12.00 Työpajat

• Ikäihmiset.

• Lapset ja perheet.

• Vammaiset (potilas- ja vammaisjärjestöt)

• Mielenterveys- ja päihde

Valitse itsellesi sopivin ja kiinnostavin työpaja ilmoittautumisen yhteydessä. Työpajojen vetäjistä ja pajoissa käsiteltävistä kysymyksistä päivittyy tietoa tänne .

Työpajoissa kiertää keskustelemassa myös Jyväskylän kaupungin perusturvan toimialajohtaja Kati Kallimo, jonka vastuulla vastuulla uudistuksessa on maakunnan oman palvelutuotannon valmistelu.

Klo 12.00-13.00 omakustanteinen lounas

Klo 13.00-14.30 Työpajojen purku + Kati Kallimon johdatus seuraaviin askeliin, palvelutuotannon valmisteluun

Ilmoittautumiset järjestelyiden vuoksi 2.2. mennessä:

Tilaisuuden ohjelma päivittyy piakkoin tänne.  Tervetuloa!

Järjestöjen muutosagentti Anne Astikainen,
p. 050 3440 429, anne.astikainen@kyt.fi

Muutoskoordinaattori Anu Hätinen,
p. 050 599 6293, anu.hatinen@kyt.fi