Järjestöt ja hyvinvointialue: yhteistyön jäntevöittämistä tarvitaan yhä

Miltä näyttää järjestöyhteistyön tila Keski-Suomen hyvinvointialueella tällä hetkellä? Mitä asioita on vielä avoimena? Keski-Suomen Yhteisöjen Tuen (KYT) toiminnanjohtaja Tiina Sivonen koosti listan järjestöyhteistyön osalta vielä toistaiseksi auki olevista asioista.

Keskisuomalaisten yhdistysten ja järjestöjen halu olla mukana tekemässä tätä 2020-luvun merkittävää yhteiskunnallista uudistusta on sen käynnistymisestä alkaen ollut suurta. Toimijat ovat aktiivisesti tarjonneet mm. asiantuntemustaan, erityisosaamistaan, asukasnäkökulmaa ja toiminnallista yhteistyötä valmisteluun.

Järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydän jo vuodenvaihteessa 2021-22 hyvinvointialueelle ehdottama sote-järjestöjen asiantuntijaryhmä on käynnistynyt 10.6.2022. Mukana ovat myös pela-järjestöt ja seurakunnat. Sivonen on yksi asiantuntijaryhmän jäsenistä.

Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminnan käynnistymiseen on enää kuusi kuukautta. Järjestöyhteistyön osalta tiivistämistä tarvitaan yhä. KYTin Sivosen koostama lista on toimitettu Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Maria-Kaisa Aulalle ja valmistelutyöstä vastaaville henkilöille, ja se on jo synnyttänyt hyvää vuoropuhelua.

Järjestöyhteistyön tilannekuva -koostelistan voit lukea tästä (pdf).

Keski-Suomen hyvinvointialueen valmistelun työryhmien järjestöedustajia on listattu mm. maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunnan sivuille. Sivonen on Keski-Suomen järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydän valitsema jäsen neuvottelukunnassa.

Asiasanat

hyvinvointialue,