Yhdistystori uudistuu: kuulumisia uudistustyön ääreltä

Yhdistystori.fi uudistuu: kuulumisia uudistustyön ääreltä ja tarkempaa tietoa uuteen järjestötietopalveluun siirtymisestä. Mukana myös videotervehdyksiä!

Meillä* on ilo kertoa, että Yhdistystori.fi -uudistustyö etenee suunnitelmien mukaisesti ja uuden verkkopalvelun nimi on jo tiedossa. Kevään 2022 jälkeen kaikki Keski-Suomen alueen, kuin myös koko Suomen järjestöjen tiedot ja toimintailmoitukset löytyvät osoitteesta Lähellä.fi.

Helppokäyttöisyys ja asiakaslähtöisyys

Uuden palvelun toteutuksesta vastaa Digiloikka Oy. Digiloikka on tarttunut uudistustyöhön kunnianhimoisesti ja ratkaisukeskeisesti. Iloksemme olemme jo tammikuun 2022 aikana käynnistäneet testausryhmät valikoitujen järjestöjen ja käyttäjien osalta. Vastaanotto on ollut helpottunut ja riemuisa!

Osana uudistusta tulemme panostamaan erityisesti käyttäjälähtöisyyteen, eli siihen, mikä on teille järjestöille olennaista palvelun osalta sekä miten asiakas löytää itselleen tärkeää tietoa mahdollisemman helposti. Osana uudistusta selkeytämme myös järjestöiltä kerättävien tietojen muodon, jotta julkisen sektorin toimijoille olisi helpompaa integroida palvelu osaksi omia toimintojaan ja palvelunohjausta.

PTV-muodossa (palvelutietovaranto) kerättävät tiedot helpottavat Lähellä.fi-järjestötietopalvelun integroimisen esimerkiksi osaksi tulevien hyvinvointialueiden palveluja ja nettisivuja. Näin yhä useampi alueen kansalainen löytää järjestötyön ja -toiminnan pariin. Olemme aloittaneet alustavat yhteistyökeskustelut useilla hyvinvointialueilla ja esimerkiksi Uudenmaan hyvinvointialueilla vastaanotto on ollut todella positiivinen, kehuu uudistustyöryhmän jäsen, HyTe ry:n kehittämispäällikkö Jussi Sorsimo.

Uusi Lähellä.fi-järjestötietopalvelu käytössä jo maaliskuussa 2022

Uusi Lähellä.fi-järjestötietopalvelu on näillä näkymin valmiina käyttöönotettavaksi helmikuun 2022 aikana. Maaliskuussa 2022 alkaa uuteen palveluun siirtyminen. Meidän alueellamme uusi palvelu otetaan käyttöön hyvissä ajoin ennen kesälomia. Tulette saamaan tarkan ohjeistuksen palveluun siirtymisestä ja miten tiedot tulee syöttää uuteen järjestelmään. Palveluun rekisteröityessä saatte samalla hoidetuksi vanhojen tietojen päivityksen.

Voitte tässä vaiheessa kirjoittaa avoimeen palauteboksiin yleisiä ajatuksia uudesta järjestötietopalvelusta, uudistukseen liittyvästä viestinnästä tai toiveita ohjeistuksista ja viestintämateriaaleista, joita voisitte tarvita uuteen palveluun siirryttäessä.

Kirjaa ajatuksia palauteboksiin tästä

Aikataulu

Uusi verkkopalvelu otetaan käyttöön vaiheittain, ja aikataulu eri aluepalveluiden osalta vaihtelee. Tältä näyttää Yhdistystorin marssijärjestys tällä hetkellä.

1. Helmikuu 2022: Uusi järjestötietopalvelu testikäytössä.
  2. Maaliskuu 2022: Kolmas uudistukseen liittyvä uutiskirje, sisältönä tarkka ohjeistus uuteen palveluun siirtymisestä.
  3. Maaliskuu – Huhtikuu 2022: Yhdistystori.fi-palveluun rekisteröityneet järjestöt siirtyvät Lähellä.fi-palvelun käyttäjiksi.
  4. Huhtikuu – Toukokuu 2022: Vanha Yhdistystori.fi-palvelu on avoinna lukuversiona, mutta uusia ilmoituksia sinne ei enää pysty syöttämään.
  5. Huhtikuu 2022: Uuden Lähellä.fi-järjestötietopalvelun lanseeraus uusille käyttäjille sekä julkiselle sektorille (hyvinvointialueet ja kunnat).
  6. Syksy 2022: Lanseeraus suurelle yleisölle.

Yhdistystorin ajankohtaista-osiosta löytyy Yhdistystori.fi palvelu uudistuu -sivu, jonne päivitämme uudistuksen ajankohtaiset tiedot. Sivulta voit tilata myös uudistuksen uutiskirjeen suoraan sähköpostiisi sekä lukea aiemmat uutiskirjeet.  Maaliskuun uutiskirjeessä sisältönä tuleekin olemaan tarkat ohjeet uuteen palveluun siirtymisestä, joten kannattaa pistää tilaus vetämään!

Katso myös vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin joko uudistussivuilta tai alta:

Usein kysytyt kysymykset – yhdistykset

Usein kysytyt kysymykset – julkinen sektori

Energisin uudistusterveisin,

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry ja Toimeksi.fi-verkoston väki

* Yhdistystori.fi on osa Lähellä.fi-verkostoa, joka on toiminut vuodesta 2013 lähtien (aiemmin Toimeksi.fi -verkosto). Olemme yhdessä rakentamassa käyttöönne uutta valtakunnallisesti ja paikallisesti toimivaa verkkopalvelua vanhojen alueellisten palvelujemme pohjalta. Työ on aloitettu koko verkoston yhteistyönä ja uusi palvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2022 aikana.

Lähellä.fi-verkosto koostuu 13 alueellisesta toimijasta:

Uusi lanseerattava palvelu toimii sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Paikalliset toimintatiedot löytyvät edelleenkin järjestelmästä ja paikalliset yhteistyömallit jatkuvat samanlaisina.

Asiasanat

uudistus,