Sote meni läpi: Mitä Järjestöjen sote-muutostuelle kuuluu ja mitä tapahtuu seuraavaksi?

Ensimmäiset sote-uudistusta koskevat lait astuvat voimaan tänään 1.7. Tämä tarkoittaa, että hyvinvointialueet on nyt perustettu. Siitä, mitä tämä tarkoittaa Keski-Suomen osalta, voit lukea lisää esimerkiksi täältä.

Tavoitteenamme Järjestöjen sote-muutostuessa on, että järjestöt kiinnittyvät osaksi tulevia terveyttä ja hyvinvointia edistäviä rakenteita niin hyvinvointialueilla kuin kunnissakin. Tämä edellyttää järjestökentältä aktiivista vaikuttamistyötä, mikä onkin saatu hyvin käyntiin jo nyt vapaaehtoisen valmistelun aikana.

Keski-Suomessa työstetään parhaillaan osallisuuden ja järjestöyhteistyön malleja. Tässä on järjestöille tärkeä vaikuttamisen paikka! Toimintamalleja on mahdollista kommentoida 16.8. – 5.9. Saamme aiheesta lisää tietoa syksymmällä.

Tällä hetkellä ympäri Suomea keskustellaan erilaisista digitaalisista alustoista ja malleista järjestötiedon kokoamiseksi ja sen hyödyntämiseksi palveluohjauksessa. Keski-Suomessa ollaan asiassa jo pitkällä: järjestöjä on listattu toimialoittain OmaKS.fi -sivustolle. Keski-Suomen sote-uudistus kannustaa järjestöjä päivittämään tietonsa yhdistystori.fi -alustalle. Löytyyhän teidän järjestönne jo sieltä?

Jatkamme Järjestöjen sote-muutostuessa omalta osaltamme vaikuttamistyötä myös nyt kesällä. Syksyllä on oltava valmiina tarttumaan ripeästi toimeen.

Tiedoksi Sote-vaikuttamiseen ja vuoropuheluun keskittyvä webinaari pidetään keskiviikkona 25.8. kello 13–15. Aika kannattaa merkitä kalenteriin jo nyt! Lisätietoa tapahtumasta on tiedossa myöhemmin kesällä SOSTEn kanavien sekä muutostuen järjestöasiantuntijoiden kautta.

Kaikkien muutostuen tekijöiden yhteystiedot löydät Järjestöjen sote-muutostuen sivulta SOSTEn verkkopalvelusta. Voit ottaa meihin yhteyttä järjestöihin ja sote-uudistukseen liittyvissä kysymyksissä sekä seurata työtämme myös Twitterissä tunnisteella #ihmisensote.

Rentouttavaa kesää ja pidetään yhteyttä!

Laura Meriluoto

järjestöasiantuntija, Järjestöjen sote-muutostuki