Kylätalo uutisointia Keskisuomalaisessa 20.4.2021

Jyväskylässä toimii yli 20 erilaista kylätaloa – uusia kaivataan ja uusia on myös luvassa.

Jyväskylässä toimii yli 20 erilaista kylätaloa ja -tilaa, joissa alueiden asukkaat, seurat ja yhdistykset järjestävät toimintaa. Silti yhteisten toiminta- ja kokoontumistilojen puute on krooninen ja se on noussut esille myös kaupunginosittain järjestetyissä kuntalaistilaisuuksissa.

Jyväskylän kaupunki on käynnistänyt tänä vuonna Tilat auki kuntalaisille -projektin, jossa haetaan muun muassa selkeää systeemiä esimerkiksi koulujen tilojen iltakäytölle. Ongelmana on tiedon ja käytäntöjen hajanaisuus.

Moni lakkautettu kyläkoulu on muuttunut kylätaloksi paikallisten yhdistysten omistuksessa. Näin myös Kuikassa, jossa Pienviljelijäinyhdistys osti silloiselta Jyväskylän maalaiskunnalta satavuotiaan koulukiinteistön vuonna 2005. Taloa on ylläpidetty ja remontoitu paljolti talkoovoimin. Isompiin remontteihin ja maalämmön asentamiseen on saatu julkista avustusta.

Pienviljelijäinyhdistyksen puheenjohtaja Jarmo Hirvi kertoo, että koronankin aikana kylätalolla on pystytty kokoontumaan pienissä omaehtoisissa porukoissa. Viikonloppuiltaisin talolla pelataan pingistä sillä porukalla, joka on saatu koolle. Myös naisten jumppaporukat kokoontuvat omassa tahdissaan keskenään sopien.
– Tämä on tärkeä paikka ja ainoa mahdollinen kokoontumispaikka, kertoo Hirvi.

Kylätaloa käyttävät kokouspaikkanaan myös muut paikalliset yhdistykset ja vesiosuuskunta. Ennen koronaa perhepäivähoitajat vuokrasivat kylätalolta yhteistä kerhotilaa.

Kuikan kylätalolla on myös talouskuvio kohdallaan, vaikka pieniltä omaehtoisilta porukoilta ei erillistä maksua peritäkään. Pienviljelijäyhdistys omistaa Kuikan tanssilavan, jossa järjestetään kesäkaudella tanssit kaksi kertaa viikossa. Lisäksi Kylätalon molemmissa päissä on vuokra-asunnot. Näillä tuloilla katetaan myös kylätalon kulut