Koronavuosi vauhditti järjestöjen digikehitystä ja sometrendit 2021

Koronavuosi vauhditti järjestöjen digikehitystä

Järjestödigi-kartoitus 2020 selvitti neljättä kertaa suomalaisten järjestöjen digitalisaation, digiosaamisen, viestinnän ja sosiaalisen median tilaa. Vuosi 2020 ei jättänyt kenellekään epäselväksi digitalisaation merkitystä. Yksi suurista muutoksista tänä vuonna on ollut tapahtumien järjestäminen, kun toimintaa on viety verkkoon. Toinen ajankohtainen aihe järjestöille on saavutettavuuslainsäädäntö. Kaikille järjestöille ei ole selvää, kuinka paljon se heitä velvoittaa.

TIEKEn, Viestintä-Piritta Oy:n ja Vitec Avoine Oy:n yhteystyössä toteuttaman kartoituksen voi ladata Järjestödigi-sivustolta.

Yritysten ja yhteisöjen digiosaaminen

Digi- ja väestötietovirasto selvitti syksyllä 2020 yritysten ja yhteisöjen digiosaamista, digituen tarpeita ja sen tarjontaa valtakunnallisesti. Päällimmäinen havainto on, että digiosaamisen kehittäminen on vaikeinta pienille toimijoille. Katsaus kokoaa keskeiset havainnot ja suositukset toimenpiteistä. Digi- ja väestötietoviraston sivuilta voit ladata katsauksen pdf-version.

Sosiaalisen median trendit järjestöille 2021

Viestintä-Piritta Oy on nostanut esiin järjestöjen sosiaalisen median  trendejä vuodelle 2021. Tämän vuoden trendeissä nähdään sekä uutta että usein toistuvaa. Sosiaalisella medialla on järjestöille entistä suurempi merkitys. Kurkkaa  vuoden sometrendit Viestintä-Pirittan blogista.