Maahan muuttaneiden mielenterveys puhututti vapaaehtoisten illassa

Marraskuun vapaaehtoisten illassa puhuttiin mielenterveydestä erityisesti maahan muuttaneiden ja erityisesti pakolaisen näkövinkkelistä. Pelkkä maasta toiseen muutto on iso psyykkisiä voimavaroja rasittava muutos. Pakolaisen tilanteessa mielessä saattaa vaikuttaa samanaikaisesti sekä menneisyyden turvattomuus että uuteen ympäristöön kotoutumisen paineet.

Mielen kipu voi olla aluksi hankala tunnistaa, sillä se voi ilmetä monin eri tavoin. Oma tausta vaikuttaa siihen, kuinka tuttuja mielenterveysongelmat ovat ja miten niihin suhtautuu. Monelle ne ovat tabu tai häpeän aihe, mutta aivan kuten muissakin sairauksissa, mielenterveysongelma ei ole oma vika. Myös mielen kipu tarvitsee hoitoa ja aikaa parantuakseen. Mielenterveysongelmista ja niiden kanssa voi selvitä, kun saa apua ja tukea.

Parhaiten voit auttaa, kun kuljet vierellä toista kuunnellen ja ymmärtäen, ja tarvittaessa ohjaat ammattiavun piiriin. Puhuminen on avain silloin, kun mieli täyttyy ahdistavista asioista ja peloista. Myös arjen iloiset hetket ja toivon luominen ovat tärkeitä. On tärkeää luottaa prosessiin, koska paranemista ei voi kiirehtiä. Älä säikähdä sitä, jos luottamus ei synny heti, sillä monien pakolaisten on taustastaan johtuen vaikea luottaa toisiin ihmisiin. Muista myös huolehtia omasta jaksamisestasi, sillä sinäkin olet vain ihminen.

Vaikka illassa puhuttiin isoista asioista, oli se vasta pintaraapaisu. Aihe saa jatkoa tiistaina 24.11. klo 17-18.30. Katso tapahtuman tarkemmat tiedot täältä.

Lue lisää maahan muuttaneiden mielenterveydestä: