Osatyökykyisiä sparrataan osallisiksi ja toimijoiksi järjestöihin

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki KYT ry:llä alkoi vuoden 2020 syyskuun alussa ESR-rahoitteinen Osaamisella järjestöihin -hanke. Vuoden 2023 alkuun ulottuva hanke toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän kaupungin kanssa.

Kahvikuppi, post-it-lappu ja kynät
Otto kutsuu kahville, tule mukaan ryhmätoimintaan!

Kuka on osatyökykyinen
Hankkeeseen rekrytoidaan osallistujiksi itsensä osatyökykyisiksi kokevia jyväskyläläisiä, iältään 18-65 -vuotiaita. Osatyökykyinen on henkilö, jolla on käytössään vain osa työkyvystään ja myös halu tämän kyvyn käyttämiseen.

Kavereiden Otto
Osaamisella järjestöihin – osallisuuta, osaamista, työ- ja toimintakykyä näkyväksi järjestöissä -hanke on saanut kutsumanimekseen Otto-hanke. Otosta löytyy suomalaisen miehen jääräpäisyyttä, periksiantamattomuutta ja sitkeyttä. Mutta Otto on myös ratkaisukeskeinen ja ketterä tyyppi, jolle jokainen yksilö on tärkeä ja kaikissa piilee omanlaisensa osaaja.  Näille osaajille etsitään työmahdollisuuksia järjestöistä.

Osaaminen tuottaa myös osallisuuden tunnetta
Työelämässä työkyvyn käsite on tehtäväsidonnainen, ja kun ajatellaan, että työntekijä ei selviydy täydellisesti työnsä asettamista vaatimuksista, hänelle tulee tunne, että en nyt osaakaan tätä mitä minulta vaaditaan, en uskalla tuoda esille taitojani, en tiedä miten niitä päivittäisin, enkä rohkene taistella paikastani työelämän rappusissa. Toivomme, että Oton valmennuksissa löydämme jokaisesta hänen kykynsä ja lahjansa, joita voisi käyttää monipuolisen keskisuomalaisen järjestökentän pienissä, mutta haasteellisissakin tehtävissä.

Haku ryhmiin on aina auki
Hankekehittäjä Sirpa Pekkarinen ja projektipäällikkö Eija Lappi haastattelevat ryhmätoiminnasta kiinnostuneet henkilöt.  Ryhmätoimintaan haku on jatkuva, eli hankkeesta ja sen toiminnasta kiinnostuneet voivat olla yhteydessä Sirpaan ja Eijaan puhelimitse toimistopäivinä, joita ovat maanantait ja perjantait, sekä muutoin sähköpostilla. Tapaamisten ja yksilötehtävien avulla selviää, onko Osaamisella järjestöihin -hankkeen ryhmätoiminta ja valmennus järjestöjen tarjoamiin työtilaisuuksiin oikea paikka hakijalle.

Osallisuutta edistävä ryhmätoiminta
Hankkeen keston aikana valmennusta on tarjolla kuudelle ryhmälle, joiden osallistujamäärä voi olla 10-12 henkilöä. Kunkin ryhmän jakso käsittää kahden viikon perehdytyksen, pari kuukautta ryhmätoimintaa sekä kahden kuukauden jakson järjestöjen ja yhdistysten tarjoamissa työ- ja vapaaehtoistehtävissä. Ryhmätoimintaa varten käytössä on Matarankatu 6 B:n viidennen kerroksen ryhmätyötila Vintti. Ryhmät voivat harrastaa myös liikuntaa ja ulkoilla sekä jalkautua tutustumiskohteisiin eri puolilla kaupunkia.

Ryhmätila, pöydät ja tuolit
Ryhmätyötila Vintti löytyy viidennestä kerroksesta.

Oton yhdistyskaverit
Voisiko sinun yhdistyksesi olla edellä kuvatun lainen käyntikohde? Entä onko järjestössäsi pieniä työtehtäviä, joihin valmennettavia voi ohjata? Toimialaa rajaamatta kaikki Jyväskylässä toimivat järjestöt voivat olla hankkeen yhteistyökumppaneita. Näitä toivomme kertyvän noin 15 yhdistystä.

Otti-tiimi palveluksessa
Lisätietoja hankkeesta antavat projektipäällikkö Eija Lappi, p. 0400 151 258, ja hankekehittäjä Sirpa Pekkarinen, p. 044 710 9654, etunimi.sukunimi@kyt.fi. Otto-tiimiin kuuluvat myös tiedottaja Henna ja talousassistentti Hanna. Hankehenkilöstön (pl. Hanna) toimistot sijaitsevat Kansalaistoiminnankeskus Mataran A-rapussa, toisen kerroksen B-käytävällä, huoneissa 219a ja 219b, osoitteessa Matarankatu 6. Olkaa rohkeasti yhteydessä!

Otto-tiimin Sirpa ja Eija odottavat yhteydenottoasi.