Keskisuomalaisten järjestöjen kannanotto VM:n budjettiesityksen leikkauksiin

Järjestöjen tulevaisuus vaakalaudalla

Keskisuomalaiset sosiaali-, terveys- ja eläkeläisjärjestöt sekä nuoriso-, liikunta- ja kulttuurijärjestöt ovat huolissaan Valtiovarainministeriön budjettiesityksen mittavista leikkauksista Veikkauksen avustusmäärärahaan. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia on esitetty vähennettävän 127 miljoonaa euroa, nuorisoalaan kohdistuu 14,5 miljoonan euron leikkaus ja liikunnan määrärahojen vähennys on 40 miljoonaa euroa. Kulttuurin rahoitukseen on tulossa 140 miljoonan euron lovi.

Keski-Suomen järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydän järjestöedustajat ovat laatineet yhteisen kannanoton. Se nostaa esiin hyvinvointia edistävien järjestöjen merkitystä ja kaavailtujen leikkausten kohtalokkaita vaikutuksia niiden jäsenille, asiakkaille ja osallisille. Kannanoton tukijalistalle ilmoittautui nopealla aikataululla yli 30 eri toimialojen järjestöä. Kumppanuuspöydän järjestöedustajat kannustavat kaikkia keskisuomalaisia järjestötoimijoita ilmaisemaan tukensa kannanotolle jakamalla sitä verkostoissa ja sosiaalisessa mediassa.

Lue koko kannanotto allekirjoittajineen ja tukijatahoineen: Järjestöjen tulevaisuus vaakalaudalla kannanotto 8.9.2020 (PDF)

Kannanotto tukijalistoineen toimitetaan maakuntamme kansanedustajille, kaikille ministereille sekä medialle.

Lisätietoa järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydästä.