Kokemuskannanotto: Koronarajoitukset raskaita tuetuissa asumisyksiköissä asuville

Koronan värittämä vuosi on vaikuttanut elämäämme lähtemättömällä tavalla. Kesän vaihtuessa syksyyn tuntuvat koronarajoitukset tuntuvat edelleen vahvasti monen arjessa ja tulevaisuus vaikuttaa epävarmalta. Moni järjestö onkin ilmaissut huolensa niiden ihmisten hyvinvoinnin ja jaksamisen puolesta, ja tarjonnut aktiivisesti kohtaamisia, vertaistukea ja palveluita verkossa.

Yhdistystori.fi’n Kerro kokemuksesi -lomakkeella voi kertoa kokemuksistaan esimerkiksi haasteelliseen elämäntilanteeseen tai sairastumiseen liittyen, ja näin saada äänensä kuuluviin. Seuraavan tekstin omasta kokemuksestaan koronaepidempian seurauksista on kirjoittanut aktiivisesti järjestötoiminnassa mukana oleva Tuukka Eskelinen:

Kirjoitan tämän artikkelin koronaviruksen aiheuttamista ikävistä haitoista tuetuissa asumisyksiköissä ja se on mielestäni väärin, että tuettu asuminen vedetään vanhusten palvelutalojen kategoriaan riskiryhmien vuoksi. Se on minun mielestäni väärin, sillä moni vammainen ei ole kuitenkaan riskiryhmää, mutta henkilökunta ei mahda koronaviruksen aiheuttamille suojatoimille mitään, ja sen ymmärrän, koska onhan se hygienian kannalta parempi.  (Jyväskylä – Puskaradio Facebook ryhmäläiset osallistuivat myös aktiivisesti tähän kirjoitukseen siksi siinä on mainittu kommentti aina henkilön kohdalla joka on kommentoinut asiaa). Aina olen kysynyt luvan saako kommenttia käyttää kirjoituksessa.

Vierailukielto on poissa tuetuista-asumisyksiköistä, mutta maskinaamari pakko tuli pakolliseksi myös henkilökohtaisille avustajille vaikka avustettava ei olisi riskiryhmään kuuluva, mutta tämäkin on mielestäni hieman yliampuvaa, koska niin kuin sanoin aiemmassakin kirjoituksessani välttämättä kukaan tuetuissa-asumisyksiköissä asuva ei ole riskiryhmään kuuluva henkilö. Maskipakolle ei kukaan henkilökunnasta eikä tuettujen asumisyksiköiden johtoportaalta mahda mitään, mutta tuetuissa-asumisyksiköissä on sanottu tarkasti kuinka monta vierasta saa olla yhden asukkaan luona kerralla. Tämä lieventää ahdinkoa, mutta ei ole tasa-arvoinen, koska jos peilataan peilikuvaa täysin normaaliin ihmiseen naiseen tai mieheen tai jopa seksuaalivähemmistöön kuuluvaan he kävelevät ja huolehtiva itse itsestään kerros/rivitalo asunnoissaan eivätkä käytä keskenään maskeja keskustelujen yhteydessä. Eikä normaaleissa kerrostaloissa ole määritelty sitä monelta vierailuaika pitäisi loppua eikä toistaiseksi ole tuetuissa asumisyksiköissäkään, mutta uudelleen tulleen säädöksen mukaan saattaa olla että tuetuissa asumisyksiköissä ei saa jäädä vieraita yökylään, koska eihän kukaan voi nukkua hengityssuojain naamallaan.

Maskipakko sairaalaympäristössä on täysin ymmärrettävää, mutta tällaisessa ympäristössä joissa asuu tukea tarvitsevia ihmisiä maskipakko on liian yliampuva. Tämä kuulostaa varsinkin todella tiukalta siihen nähden miten Suomessa varsinkin Jyväskylässä on ollut tartuntoja. Ja osissa tuettujen asuinpaikkojen ovissa on tiedote korona-viruksesta COVID 19 jossa lukee näin: (Vain 2 vierailijaa/asukas, käytäthän vieraillessasi hengityssuojainta. Vierailut vain asunnoissa, ei yleisissä tiloissa oleskelua. Yövierailut toistaiseksi kielletty). Antakaa siis meidänkin elää niin kuin haluamme me valitsemme tavan elää niin kuin valitsemme muutkin kotiamme koskevat käytänteet huonekaluista avustustapoihin.

Korona-viruksen aiheuttama epätasa-arvo näkyy muuallakin, kuin tuetuissa asumisyksiköissä esim. sain kommentin pienen lapsen äidiltä jossa hän kertoi kokemuksensa päivähoidosta korona tilanteen aikana. Hän kommentoi asiaa näin:  ’’ Kai se on epätasa-arvoa, että päiväkodista pitää jatkuvasti maksaa, vaikka pienikin köhäsy tarkoittaa kotihoitoa ja suurin osa maksetusta hoitoajasta vietetäänkin kotona. Maksuhyvityskäytäntö loppui elokuuhun, vaikka korona jatkuu. Ympäri vuoden on kuitenki enemmän tai vähemmän lapset räkä poskella. ’’Tämä koskee siis sitä vaikka kyseessä olisi pelkkä kausiflunssa joka leviää myös pisaratartuntana oven kahvaa koskiessa jne. Sain myös toisen kommentin asiakaspalvelu-alalla olevalta ihmiseltä kokemuksesta korona tilanteesta. Hän kommentoi asiaa näin: ’’ Itseltä puolitettiin työ-aika koronan takia(asiakaspalvelu-ala). Kyllähän se arkeen vaikuttaa, jos osa-aikaisen 30h/ vko, vähentyy 15h/vko… 1.4 alkoi ja en tiedä mihin saakka jatkuu…’’ Ja minulta itseltäni lopahti vapaaehtoistyöt kuin seinään korona tilanteen vuoksi, koska alle kymmenen ihmisen ryhmiä ei saatu pidettyä kasassa ja vaikka opiskelijoita olisi ollut yhdeksän ja opettaja olisi ollut se kymmenes henkilö. Tämä oli syrjivää myös muita vapaaehtoistoimijoita kohtaan ja siksi ryhmät lopetettiin kokonaan. Nyt kun tilanne on taas paranemaan päin voidaan ryhmiäkin pitää varotoimilla luonnollisilla keinoilla siis kuten älä osallistu ryhmiin kipeänä, pese kädet, käytä käsidesiä. Maalasjärkikin voi pelastaa monen hengen näissäkin tapauksissa.

Kolmas ihminen jolta sain kommentin kommentoi asiaa näin: ’’Moi, meillä toinen puolisko joutuu matkustamaan työkseen. Hän on 7 päivää ympäri maailmaa ja 6 päivää kotona. Kenellekkään ei uskalla kertoa, mistä hän on tullut milloinkin, ettei saa haukkuryöppyä niskaan. Karanteenia ei koko ajan voi noudattaa , kun asiat pitää hoitaa ja elää normaalia elämää. En tiedä, onko tämä epätasa-arvoa, mutta todella epämiellyttävää. Tuntee itsensä valehtelijaksi, kun pitää kierrellä ja kaarrella eikä uskalla kertoa kellekkään, missä hän on ollut. Sellaista pelkosättimistä oon saanut kuulla, että tunnen itseni ihan toisen luokan kansalaiseksi.’’

Elämän kuitenkin pitäisi jatkua kuten normaalistikin koronasta huolimatta ja palaan vielä palvelutalojen maskipakkoon ja niin kuin minun edellä mainitussa ilmoituksessani ilmeni että yövierailut ovat kielletty toistaiseksi kokonaan. Toistaalta jos ajatellaan näin, että monelle liikuntarajoitteiselle tuettu asuminen on ainoa mahdollinen tapa nähdä niitä ystäviä ja tuttavia jotka asuvat kauempana. Minä itse kykenen elämään suurimman osan ajastani ilman toisen ihmisen avustusta, mutta suuri osa tämänkin tuetun asumisyksikön asukkaista tarvitsee apua lähes koko ajan. Palaan siis siihen että kaikki eivät välttämättä ole riskiryhmäläisiä, ja osaamme sanoa jos olemme sitä. Maski päälle tai pois päältä sen päättää asukas itse! Ollaan tasa-arvoisia toisillemme niin maailma vastaa tasa-arvoisesti, olemmehan kaikki samassa veneessä loppujen lopuksi. Olit sitten ihonväriltäsi mikä tahansa tai olit sitten vammainen tai seksuaalivähemmistöön kuuluva olemme kaikki samassa veneessä.

Ollaan ihmisiä ihmisille.

Kokemuskannanoton on kirjoittanut Tuukka Eskelinen, aktiivinen järjestö- ja vapaaehtoistoimija.