Vastaa Oikeusministeriön kyselyyn järjestöjen poikkeusajan kokouksista

Oikeusministeriötä kiinnostaa, miten suomalaiset yhdistykset ja järjestöt toteuttivat ja toteuttavat kokouksiaan poikkeuskeväänä ja -kesänä 2020. Ministeriö on avannut kaikille yhdistyksille ja järjestöille avoimen kyselyn kokousjärjestelyistä. Kysely on auki 30.6.2020 asti.

Kokousjärjestelyjen selvittämiseen liittyy koronakriisin vuoksi tehty väliaikainen laki. Se koskee poikkeuksellisia kokousjärjestelyitä yhdistyksen ja valtuutettujen kokouksissa ajalla 1.5.–30.9.2020.

Väliaikainen laki sallii asiamiehen käyttämisen ja etäosallistumisen kokouksissa, vaikka näitä keinoja ei olisikaan sallittu yhdistyksen tai järjestön säännöissä. Väliaikainen lainsäädäntö on osoittautunut oivalliseksi kokeiluksi, kun kehitetään pysyviä ja hyviä digi- ja etäosallistumisjärjestelyjä.

Lisätietoja Opintokeskus Siviksen SivisNYT -lehdestä.

Vastaamaan pääset tästä: OIKEUSMINISTERIÖN KYSELY

ps. Oikeusministeriöllä on parhaillaan menossa verkkokeskustelu, jossa keskustellaan yhdistyslain ja muun kansalaistoiminnan edellytysten parantamisesta.