Jos ei voi tavata, voi silti toimia!

Koronavirus on pistänyt lapun luukulle monessa kohtaamispaikassa, valtavasti tapahtumia ja kokouksia on peruttu. Kenelläkään ei tässä vaiheessa ole tietoa, miten kauan poikkeusolot kestävät. Kaikesta huolimatta ihmisillä on tarve kohdata muita, yhdistyksillä on tarkoitus ja tehtävä täytettävänä. Miten toimia, jos ei voi fyysisesti tavata?

Aloin kokoamaan tähän juttuun tietoa erilaisista välineistä, joilla etäyhteyksiä, kokouksia ja tapaamisia voisi järjestää. Monelle tutut WhatsApp ja Facebook  messengereineen riittävät kyllä perinteisen puhelimen lisäksi henkilökohtaiseen yhteydenpitoon, mutta yhdistystoimintaan ne eivät ihan sinällään riitä. Verkosta löytyikin hyviä valmiita tietopaketteja, joihin kannattaa tutustua.

Yhteisöagentti Niko Jokinen on blogiinsa kirjoittanut yhdistystoiminnan digitalisaatiosta sekä julkaissut juuri uunituoreen tekstin, joka esittelee palveluja ja sovelluksia, joiden avulla ihmiset voivat kokoontua ilman tartuntariskiä.

Vastaavan koosteen hieman erilaisesta näkökulmasta on koonnut fasilitaattori ja valmentaja Joonas Rajanto Grape Peoplelta.

Me KYT-järjestöpalveluissa toimimme KYTin muun toiminnan linjausten mukaisesti ja olemme joutuneet perumaan suurimman osan koulutuksista ja tapahtumista, mutta olemme ottaneet haasteen vastaan. Ohjausta ja neuvontaa yhdistysasioissa ja hankesuunnittelussa tehdään kevään aikana enemmän käyttäen sähköisiä yhteydenpitovälineitä kuin perinteisiä paikan päällä tapaamisia. Annamme myös ohjausta ja neuvoja uusien välineiden käyttöön, ja verkkokoulutustakin on jo suunnitteilla. Ihan heti tällainen ei meiltäkään onnistu, mutta lähiviikkoina alkaa olla valmista. Seuraa tiedotusta Yhdistystorilla, Yhdistystorin Facebookissa sekä Instagramissa! Liity myös KYT-järjestöpalveluiden WhatsApp -ryhmään.

Terveisin
Erityisasiantuntija Matti Tervaniemi, KYT-järjestöpalvelut