Uusi rahankeräyslaki voimaan keväällä 2020: mikä muuttuu?

Uusi rahankeräyslaki astuu voimaan 1.3.2020, ja rahankeräys sujuvoituu merkittävästi. Vaihtoehtoina jatkossa ovat joko Poliisihallitukselta haettava jatkuva rahankeräyslupa tai pienkeräys, josta tehdään ilmoitus poliisilaitokselle.

Rahankeräysluvan haltijan tulee tehdä vuosittain Poliisihallitukselle ilmoitus rahankeräysten järjestämisestä, keräystuotosta ja tuoton käyttämisestä sekä vuosisuunnitelma tulevista rahankeräyksistä. Rahankeräyslaissa säädetään eräistä lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä rahankeräyksistä, joihin ei tarvitse hakea lupaa tai joista ei tarvitse tehdä ilmoitusta.

Lue lisää uudesta rahankeräyslaista valtioneuvoston verkkosivuilta.

Miten uusi rahankeräyslaki vaikuttaa käytännössä ja millainen uusi luvanhakuprosessi on? Vinkkinä alla oleva koulutus:

• Fingo ry järjestää 11.12.19. maksuttoman koulutuksen, jossa käsitellään mm. luvanhakuprosessia sekä vuositilityksiä. Koulutukseen voi osallistua myös etänä. Ilmoittautuminen 4.12.19. mennessä. Tarkemmat tiedot ja aikataulu koulutuksesta sekä ilmoittautuminen tästä.