Johtajaylilääkäri Kataja: ”Potilasjärjestötyö on äärimmäisen tärkeää”

Näillä otsikon sanoilla Keski-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Vesa Kataja totesi, että sairaala tarvitsee järjestöjen kanssa tehtävää yhteistyötä. Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n järjestämä OLKA-ilta 29.8.2019 toi esiin jälleen sen tosiasian, että järjestöjen toiminta ja niiden tarjoamat palvelut ovat todella tärkeässä osassa sairastuneen hoitopolun aikana ja vielä sen jälkeenkin. Katajan mukaan erityisesti hoitoketjuihin liittyvään työhön tarvittaisiin lisää potilasjärjestötyötä ja -osaamista. Tulevaisuudessa tavoitteena on, että uudet tekniset järjestelmät ohjaavat terveydenhuollon ammattilaiset suoraan sopivan järjestön palveluihin. Eli kuten Kataja puheessaan sanoi: ”Järjestöt ja sairaala kuuluvat yhteen.”

OLKA-illan aiheena oli tehdä myös OLKA-toiminta ja Yhdistystori.fi tutuksi sekä puheenvuorojen myötä kertoa järjestöille viestiä siitä, miten terveydenhuollon ammattilaiset ohjaavat asiakkaitaan järjestöjen palveluihin. JYTE:n sosiaaliohjaaja Marita Korhonen painotti puheenvuorossaan sitä, että sosiaaliohjaajien vastaanotoilla käy paljon asiakkaita, jotka hyötyisivät juuri järjestöjen tarjoamista palveluista. Ajan tasalla olevien yhteystietojen ja toimintojen löytäminen on Korhosen mukaan vielä haastavaa. ”Olisi hirveän helppoa, kun tieto yhdistyksistä löytyisi yhdestä paikasta. Tässä Yhdistystori olisi todella hyvä työkalu.”

Yhdistystori.fi – verkkopalvelun avulla ammattilaisten olisi helppo löytää oikeanlainen järjestötoimija asiakkaalleen ja tiedot olisivat kaikkien ulottuvilla. Yhdistystorin käytöstä saatiin illan aikana runsas tietopaketti ja ohjeita muun muassa siitä, kuinka saada oman järjestön tiedot ja tapahtumat näkyville palveluun rekisteröitymisen jälkeen. Yhdistystorilta voi hakea julkaistua tietoa hakukoneella esimerkiksi teemoittain, kunnittain tai ikäryhmittäin.

Lisäksi illan aikana käytiin mielenkiintoista keskustelua ja pohdintaa sekä kysymyksiä esitettiin puolin ja toisin. Illan kiteytti kuitenkin hienosti Parkinson-yhdistys ry:n Kari Asikainen, joka totesi ääneen sen, että kaikessa toiminnassa tärkeintä on muistaa ihmisen kohtaaminen. ”Kun yksi henkilö on oikeaan aikaan oikeassa paikassa, se riittää. Minulle kävi näin; oma polkuni yhdistyksen toimintaan alkoi, kun sairaalakontrollin jälkeen sain sattumalta käytävällä yhdistyksen vapaaehtoiselta käteeni brosyyrin.”

OLKA-illan materiaalit ja esitykset luettavissa:

OLKA-ilta29.8.19.OLKA.KYT.Yhdistystori (pdf)

Sosiaaliohjaus terveysasemilla (pdf)

Yhdistystori – näin ammattilaiset löytävät järjestösi Jyväskylä 29.8.2019 (pdf)

OLKA-ilta potilasjärjestöille 29.8.2019 (pdf)

30.8.19 Niina Kankare-Anttila

Vapaaehtoistoiminnan kehittäjä/ OLKA-toiminta

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry (KYT ry)

Kuvassa sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Vesa Katajan puheenvuoro OLKA-illassa 29.8.19