Vaikka maakunta- ja sote-uudistus kaatui, pystytään valmisteluvaiheen työtä hyödyntämään

Vaikka maakunta- ja sote-uudistus kaatui, uudistuksen valmisteluvaiheessa tehtyä työtä hyödynnetään myös jatkossa. Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt -hankkeen toimenpiteet tulevalle syksylle ja vuodelle 2020 rakennetaan keskustellen maakunnan järjestötoimijoiden kanssa, seuraten toimintaympäristön muutosta ja hallitusohjelman etenemistä.

Tavoitteena on monien muiden asioiden lisäksi mm.  järjestöjen kiinnittäminen tulevan uudistuksen rakenteisiin sekä kärkihankkeisiin tai kehittämisohjelmiin. Hallitus käynnistää mm. tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman, ja tähän liittyen järjestämme elokuussa järjestöjen ja sosiaaliohjaajien yhteistyöiltapäivän (ks. alla).

Järjestöjen ja sosiaaliohjaajien yhteistyöiltapäivä keskiviikkona 21.8. klo 13.00-16.00 Jyväskylässä

Jyväskylän yhteistoiminta-alueen (Jyten) ja Keski-Suomen seututerveyskeskuksen terveysasemilla toimii sosiaaliohjaajia, jotka ohjaavat asiakkaita myös järjestöjen ja yhdistysten toiminnan pariin.

Tilaisuus liittyy paitsi tulevaisuuden sote-keskusten kehittämisohjelmaan, myös laajemmin sote-järjestöjen toiminnan näkyväksi tekemiseen. Iltapäivässä kuullaan molemmin puolin toiveita ja tarpeita sekä sovitaan yhteistyöstä jatkossa.

Tilaisuus on avoin kaikille keskisuomalaisille sote-järjestöille ja -yhdistyksille. Tilaisuus järjestetään os. Matarankatu 4, 1. kerros, kokoustila Mat 100. Ilmoittaudu 15.8. mennessä.

Syksyn muita tärkeitä tilaisuuksia

Syksyllä on tulossa muitakin tärkeitä tilaisuuksia järjestöille, mm.

Keskisuomalaiset järjestöt ovat tiivistäneet yhteistyötään ja käynnistäneet säännöllisiä verkostotapaamisia

Olemme koonneet keskisuomalaisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen verkostoja Yhdistystorille. Tutustu ja osallistu!

• Keski-Suomen vammaisjärjestöjen verkosto. Seuraava tapaaminen 26.8.
  • Keski-Suomen omaisjärjestöjen verkosto KOMIAT. Seuraavat tapaamiset ovat 15.8. ja 31.10.
  • Keski-Suomen lapsi- ja perhejärjestöjen verkosto. Seuraava tapaaminen on 27.8.
  • Keski-Suomessa toimivien sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtakunnallisia ja alueellisia työntekijöitä kokoava verkosto KOLMIKKO.
  • Mielenterveys- ja päihdetoimijoiden verkosto METELI

Sivustoa päivitetään ja sen rakennetta kehitetään vielä. Jos haluat oman verkostosi näkyviin Yhdistystorilla, ilmianna verkostosi anne.astikainen@kyt.fi.

Mukavaa kesää ja leppoisaa lomaa kaikille 😊

Terveisin, Anne Astikainen, Järjestöjen muutosagentti
Keski-Suomen Vaikuttavat järjestöt, Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry