Juhlan aihetta Jämsässä

Auringonpaistetta, pihapelejä, hassuja hattuja ja täytekakkua – näitä kaikkia oli tarjolla 21.5.2019 Jämsän yhdistysten ja vapaaehtoisten päihteettömissä pihajuhlissa. Juhlapaikan Kiltakalliolla tarjosi iltaa isännöinyt Jämsänjokilaakson A-Kilta ry, juhlanaihetta puolestaan Vuoroin vieraissa -kokoontumisten 5-vuotissynttärit. Ohjelmaa ja asiantuntija-antia synttäreille toivat A-Kiltojen liitto ry ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Vuoroin vieraissa -tapaamiset ovat koonneet Jämsän seudun yhdistysten, järjestöjen ja seurojen väkeä yhteisiin iltoihin jo syksystä 2014 lähtien. Iltojen nimi on osuva, sillä tapaamisia isännöi tai emännöi aina eri yhdistys, ja usein päästäänkin vierailemaan järjestöjen ylläpitämiin tiloihin. Koollekutsujana ja järjestelyapurina toimii Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n KYT-järjestöpalvelut.

Kuva. Jämsänjokilaakson A-Kilta ry:n Ville Tuominen kertoi omakohtaisen tarinansa kiltatoiminnan merkityksestä päihteettömän elämäntavan tukijana.

Iltojen idea lähti liikkeelle alueen yhdistyksissä toimivilta viisi vuotta sitten; haluttiin verkostoitua muiden yhdistysten kanssa, keskustella yhteisistä asioista ja oppia yhdessä – samalla omaakin t oimintaa tutummaksi tehden. Kun kohdataan ja tutustutaan, syntyy usein myös yhteistyötä ja uusia ideoita.

Ihkaensimmäinen yhteinen ilta pidettiin juurikin Kiltakalliolla. Matkan varrella isäntäyhdistyksinä ovat vieraisille muita kutsuneet mm. Jämsän Seudun Kuulo ry. Emppis ry ja Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen Jämsän paikallisosasto.

Syksyllä 2019 Jämsän yhdistysten Vuoroin vieraissa -illat jatkuvat jälleen. Haluaisitko sinä mukaan tai esittelemään yhdistyksesi toimintaa? Ota yhteyttä KYT-järjestöpalveluihin.