Yhdistykset vauhdittavat hyvän kierrettä!

”Sain valtavan vahvistuksen, että yhdessä tekemällä saamme paljon hyvää aikaan.” Näin kuvaili eräs osallistuja innostuneita tunnelmiaan elinvoimapaja-tapahtuman jälkeen viime keväänä. Nyt Keski-Suomen kuntien ja yhdistysten elinvoimapajat vauhdittavat jälleen hyvän kierrettä!

Elinvoimapajat kokoavat yhdistyksiä ja kaikki Keski-Suomen kunnat yhteistyön kehittämisen äärelle seitsemällä alueella. ”Viime kevään elinvoimapajakiertue oli ensimmäinen laatuaan ja laittoi hyvän kierteen upeasti liikkeelle. Illoissa syntyi lähes kolmekymmentä konkreettista yhteistyön kehittämisideaa, joita on jo useissa kunnissa viety eteenpäin. Nyt vauhditamme hyvän kierrettä lisää ja näkökulmanamme on asukkaiden eli meidän kaikkien arjen hyvinvointi”, kertoo kiertueesta vastaava Anu Hätinen Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:stä.

Yhdistysten toiminta lisää osallisuutta ja auttaa pitämään kaikki mukana. Yhdistyksiltä löytyy paljon hyvinvointiin liittyvää osaamista ja asiantuntemusta sekä monia erinomaisia toimintamalleja. Nämä eivät vain välttämättä ole kunnan viranhaltijoiden ja päättäjien tiedossa laajasti tai niitä ei hyödynnetä täysipainoisesti osana kunnan kokonaisuutta. Elinvoimapajat ovat oiva paikka ideoida ja suunnitella yhdessä, miten yhdistää yhdistysten ja kuntien vahvuuksia asukkaiden parhaaksi.”, kiteyttää Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Nina Peränen.

Kevään 2019 elinvoimapajat innostavat näkemään uusia mahdollisuuksia yhteistyölle järjestöjen ja kunnan kesken sekä herättelevät tarkastelemaan, asukkaiden hyvinvointia, yhteistyön paikkoja ja toimintamalleja uusista näkökulmista niin oman kunnan sisällä, kuin laajemmallakin alueella.

Tilaisuudet ovat avoimia kaikille alueen yhdistyksille, seuroille ja järjestöille sekä kuntien päättäjille, viranhaltijoille ja asukkaille. ”Toivomme mukaan rohkeasti erityisesti niitä, jotka eivät vielä ole aiemmin olleet mukana keskustelemassa yhteistyöstä kunnan tai muiden yhdistysten kanssa. Tänä keväänä kannustamme saapumaan tilaisuuksiin kimppakyydillä. Kaveri kannattaakin pyytää mukaan, sillä innokkaimmat yhteiskyytiläiset palkitaan.”, vinkkaa Anun työpari Katariina Luoto Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:stä.

Varmista osallistumisesi kevään tilaisuuteen Yhdistystorilla – ilmoittautuminen kaikkiin tilaisuuksiin on auki!

Kuva: Elinvoimapajoissa yhdistysten ja kuntien väki kohtaavat.