Järjestöt ja Keski-Suomen maakunta kohti kumppanuutta

Jo kymmenen vuotta toiminut Keski-Suomen Järjestöareena on uudistanut toimintaansa perustamalla yhteistyössä Keski-Suomen liiton ja uuden maakunnan valmistelun kanssa Järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydän. Kumppanuuspöytä on uusi rakenne, jonka toimintatapoja kehitetään yhdessä järjestöjen ja maakunnan kanssa. Kumppanuuspöydän tavoitteena on vahvistaa luottamusta ja vuorovaikutusta järjestöjen ja maakunnan välillä, vaikuttaa esim. tulevan maakunnan ja järjestöjen yhteistyörakenteisiin sekä järjestöjen toimintaedellytyksiin.

Keski-Suomen järjestöareena haki ehdokkaita Kumppanuuspöytään marraskuussa 2018 avoimella haulla. Kumppanuuspöydän ehdokkailta edellytettiin sitoutumista ja mahdollisuutta käyttää aikaansa työskentelyyn. Lisäksi ehdokkailla odotettiin olevan laaja-alaista asiantuntijuutta järjestökentästä. Keskisuomalaiset järjestöt ehdottivat Kumppanuuspöydän jäseneksi 24 järjestöasiantuntijaa.

Kumppanuuspöytään valittiin 12 järjestöedustajaa laaja-alaisesti eri toimialoilta. Keski-Suomen Järjestöareena valitsi kokouksessaan 28.11.2018 Kumppanuuspöydän kokoonpanon vuosille 2019-2020:

• Eläkeläisjärjestöt: Maija Piitulainen, Eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunta
  • Kulttuuri: Riina Kylmälahti, Suomen Nuorisoseurat/Keski-Suomi
  • Kylä- ja asukastoiminta: Kaisu Kumpulainen, Keski-Suomen Kylät
  • Lapset ja perheet: Annemari Sinikorpi, MLL:n Järvi-Suomen piiri
  • Liikunta: Petri Lehtoranta, Keski-Suomen Liikunta
  • Monikulttuurisuus: Emmanuel Sibomana, Paremmin Yhdessä ry
  • Nuorisojärjestöt: Sirkka Suomäki, Suomen 4H/Keski-Suomi
  • Omaistoiminta/mielenterveys: Vaula Ollonen, FinFami – Mielenterveysomaisten keskusliitto
  • Potilasjärjestöt: Kristiina Pigg, Keski-Suomen Sydänpiiri
  • Päihdetyö/työllisyydenhoito: Markku Hassinen, Sovatek
  • Vammaisjärjestöt: Tarja Honkanen, Invalidiliitto ry
  • Yhteistoimintajärjestöt: Anne Astikainen, Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry

Järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöytään kuuluvat myös kehittämispäällikkö Raija Partanen Keski-Suomen liitosta ja Emmi Hyvönen Keski-Suomen sote- ja maakuntavalmistelusta sekä Keski-Suomen Järjestöareenan puheenjohtaja Tiina Sivonen.

Järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydän kokoonpano valitaan kahden vuoden välein. Valinnan kokoonpanosta tekee Keski-Suomen Järjestöareena kausittain avoimella haulla.

Kumppanuuspöydän perustamisen yhteydessä uudistettiin myös kokonaisuudessaan Keski-Suomen Järjestöareenan tavoitteita ja tehtäviä vastaamaan paremmin toimintaympäristön muutoksiin. Keski-Suomen Järjestöareena jatkaa toimintaansa edelleen kokoontumalla kaksi kertaa vuodessa.

Lisätietoja Keski-Suomen Järjestöareenasta ja Järjestöjen ja maakunnan kumppanuuspöydästä löytyy sivuilta  https://www.yhdistystori.fi/yhteistyota/keski-suomen-jarjestoareena/

Lisätietoja:

Tiina Sivonen