Keski-Suomen malli innostaa kunnat ja järjestöt yhteistyön kehittämiseen

Voimaannuttava”, ”Tällaista herättelyä tarvitaan!”, ”Syntyi heti uusi kehittämisidea”, kuvailevat osallistujat kokemuksiaan Keski-Suomessa keväällä 2018 järjestetyistä ja koko maakunnan kattaneista kunta-järjestöyhteistyön alueellista elinvoimapajoista. Nyt tämä Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n kehittämä ja lanseeraama toimintamalli löytyy Innokylästä ja on vapaasti kaikkien hyödynnettävissä.

”Elinvoimapajat ovat toimiva ja innostava väline alue- ja kuntatason yhteistyön kehittämiseen, verkostojen luomiseen ja järjestöjen luontevan kuntakumppanuusroolin rakentamiseen hyvinvoinnin, terveyden ja elinvoiman edistämistyössä.” kertoo mallin kehittäjäkaksikko; muutoskoordinaattori Anu Hätinen (Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt -hanke) ja erityisasiantuntija Katariina Luoto (KYT-järjestöpalvelut).

Pajojen tarkoituksena on haastaa näkemään uusia mahdollisuuksia yhteistyölle järjestöjen ja kunnan eri toimialojen kesken sekä herätellä tarkastelemaan yhteistyön rajoja ja toimintamalleja uusista näkökulmista niin oman kunnan sisällä, kuin laajemmallakin alueella. ”Elinvoimapajojen nimi nostaa tarkoituksellisesti esiin järjestöjen ja niiden toiminnan sidoksen kunnan elinvoimaan.”, tarkentaa Luoto.

Keski-Suomessa alueellisia elinvoimapajoja järjestetään seitsemällä alueella kerran vuodessa vuosina 2018-2020 ja kukin niistä kokoaa yhteen toimijoita useammasta kunnasta. ”Kevään 2019 elinvoimapajoissa on luvassa asiaa hyvinvoinnista, innostavaa työskentelyä ja yhteistyön vahvistamista. Mukana yhteistyössä ovat kaikki Keski-Suomen kunnat.”, kuvailee Hätinen ja toivottaa kaikki yhteisöt tervetulleiksi mukaan.

Kevään 2019 elinvoimapajojen aikataulun ja paikkakunnat löydät täältäwww.yhdistystori.fi/elinvoimapajat

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn