Tulorekisteri muuttaa 1.1.2019 yhdistysten palkkojen ja korvausten ilmoittamisen

Tiesitkö, että 1.1.2019 jälkeen maksetut palkka- ja ansiotulot ilmoitetaan tulorekisteriin? Tulorekisteri koskee kaikenlaisia yhdistyksiä (mm. yleishyödyllinen tai rekisteröimätön yhdistys tai säätiö), jotka maksavat palkkoja tai muita ansiotuloja. Tiedot tulee ilmoittaa tulorekisteriin jokaisen maksutapahtuman jälkeen viiden kalenteripäivän kuluessa.

Tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja ovat tehdystä työstä maksetut palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Tulorekisteriin ilmoitetaan maksetut päivärahat, ateriakorvaukset ja kilometrikorvaukset, sekä luontoisedut, kuten puhelinetu tai autoetu, on ilmoitettava reaaaliaikaisesti. Verovapaita henkilökuntaetuja (kuten nettietu) ei kuitenkaan ilmoiteta tulorekisteriin.

Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava tulorekisteriin. Tämä koskee myös vaikkapa  yhdistyksen vapaaehtoisten matkakuluja tai luottamushenkilöiden kokouspalkkioita.

Tärkeää!

– Tulorekisteriin ilmoitettavilla tiedoilla ei ole ikärajaa tai euromääräistä alarajaa.
– Verovapaat kustannusten korvaukset on ilmoitettava, vaikka rahapalkkaa ei maksettaisi.
– Tulorekisteri ei muuta apurahojen tai stipendien ilmoittamista.
– Sähköinen asiointi on perusedellytys.
– Tiedot on annettava viiden päivän kuluessa maksupäivästä.
– Jos maksat ja ilmoitat itse palkat – tutustu tulorekisteriin!

Avoin ja maksuton verkkokurssi

Voit opiskella tulorekisterin perusasioita milloin tahansa myös verkkokurssilla. Kurssi on avoin ja maksuton.

Osallistu verkkokurssille (Moodle)

Artikkelin tekstin sisältö on saatu Verohallinnon verkkosivuilta, josta myös lisätiedot ja tarkemmat ohjeet.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn