Järjestöpositiivinen kunta on hyvinvoinnin voittaja!

Muuramen kunnalla oli 31.10.2018 kunnia ensimmäisenä keskisuomalaisena kuntana vastaanottaa uunituore Järjestöpositiivinen kunta on hyvinvoinnin voittaja!tarkistuslista. Muuramen yhdistystreffien yhteydessä lanseerattu lista toimii kuntien työvälineenä järjestöyhteistyön kehittämisessä. Se kannustaa jokaista keskisuomalaista kuntaa ottamaan järjestöt toiminnallisiksi ja strategisiksi kumppaneiksi sekä vahvistamaan järjestöjen merkittävää hyvinvointityötä luomalla toimivia rakenteita ja yhteistyön käytäntöjä.

Järjestöpositiivisessa kunnassa mm. panostetaan toimiviin yhteistyörakenteisiin, nähdään avustukset kannattavana sijoituksena kuntalaisten hyvinvointiin sekä hyödynnetään järjestötietoa aktiivisesti.

”Järjestöjen merkitys on suuri kunnassamme. Niiden toiminta liikuttaa ja aktivoi kuntalaisia tavalla, johon me yksin kuntana emme pysty.” kuvailee Muuramen hallintojohtaja Sami Niemi. Keski-Suomen järjestökartoituksen 2018 mukaan järjestöpositiivista Keski-Suomen kunnissa on esimerkiksi se, että ne kaikki myöntävät järjestöavustuksia ja lähes kaikissa kunnissa löytyy järjestöjen käyttöön maksuttomia tiloja. Kuntien ja järjestöjen välillä on monenlaista yhteistyötä, mutta kummatkin näkevät selkeän tarpeen kehittää kumppanuutta suunnitelmallisempaan suuntaan.

Tutustu listaan Yhdistystorilla ja tsekkaa onko sinun kuntasi #järjestöpositiivinen?

Listan ovat laatineet Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n KYT-järjestöpalvelut ja Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt -hanke. Sen koostamisessa on hyödynnetty mm. Braxin raporttia ja inspiraatiota on saatu muista maakunnissa (JANEn tarkistuslista kuntien talousarvion laadintaan ja järjestöystävällinen.fi)

Kuvassa: Muuramen kunnan Mika Partanen ja Sami Niemi vastaanottivat hymyssä suin järjestöpositiivisen kunnan tarkistuslistan KYT:in Anu Hätiseltä ja Katariina Luodolta.

Kuvaaja Tiina Riuttanen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn