Koko Keski-Suomen #hyvänkierre huipentui Kyyjärvelle

21 keskisuomalaista kuntaa, yli 200 henkilökohtaista lupausta ja 27 konkreettista kunta-järjestöyhteistyön kehittämissuunnitelmaa ja lukematon määrä uusia ideoita. Tältä näyttää 30.5. Kyyjärvelle huipentuneen #hyvänkierre -elinvoimapajojen kiertueen upea loppusaldo. Kiertue keräsi huhti-toukokuussa  kuntia ja järjestöjä yhteistyön äärelle eri puolilla Keski-Suomea.

Katariina Luoto ja Anu Hätinen innostivat elinvoimapajoissa kuntia ja järjestöjä yhteistyöhön.

”Mitkä huikeat kaksi kuukautta meillä onkaan takana, ja mikä uskomaton kehittämispotentiaali ja idea-arsenaali meidän kunnistamme ja järjestöistä löytyykään!”, iloitsevat elinvoimapajoja koordinoineet Anu Hätinen ja Katariina Luoto Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:stä.

Tilaisuuksissa ideoitiin ja työstettiin yhdessä konkreettisia kehittämissuunnitelmia. ”Moneen Keski-Suomen kuntaan visioitiin uudenlaisia kunnan ja järjestöjen yhteisiä tapaamisia ja tutustumista sekä järjestöyhdyshenkilöä. ”, kuvailee Hätinen. Seuraava elinvoimapajojen kiertue on keväällä 2019, jolloin muun muassa suunnitelmien edistymiseen palataan isommalla porukalla.

”Pyysimme joka tilaisuudessa osallistujilta lupauksia siitä, miten he laittavat hyvän kierteen liikkeelle omalla paikkakunnallaan. Saimme valtavasti todella upeita lupauksia!” kertoo Luoto. ”Eräs osallistuja lupasi jutella paikallislehden kanssa yhdistysten juttuvinkeistä, toinen sai kipinän lähteä aktiivisemmin mukaan oman kylän yhdistyksen toimintaan. Yksi lupasi viedä illan ideoita eteenpäin kunnan luottamuselimissä, toinen taas lupasi yhteisönsä tilat yhteisen jatkotapaamisen käyttöön.”

Osallistujat antoivat seitsemässä elinvoimapajassa yli 200 lupausta.

Elinvoimapajojen taustalla on Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt -hanke, jossa Hätinen työskentelee. Se on yksi Keski-Suomen maakuntauudistuksen kärkihankkeista, ja tukee järjestöjen luontevan roolin rakentumista suhteessa maakuntaan ja kuntiin.

Tutustu elinvoimapajoissa syntyneisiin ideoihin ja muihin materiaaleihin: www.yhdistystori.fi/elinvoimapajat

Seuraa Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt -hanketta somessa @vaikuttavatjarjestot

#hyvänkierre #elinvoimapajat2018

Kuvat: Susanna Matikainen