Maakunta- ja soteuudistus keskisuomalaisten järjestöjen näkökulmasta

Kirjoitin muutaman sivun koosteen Keski-Suomen maakunta- ja soteuudistuksesta sekä siitä, missä Keski-Suomen vaikuttavat järjestöt ovat mukana: millä tavalla me hankkeessa edistämme järjestöjen asemaa ja roolia uudistuksessa sekä tulevassa maakunnassa.

Minulta on myös usein kysytty, miten kaikkeen pääsee mukaan ja miten tiedon määrää voisi hallita. Yksi vastaus näihin molempiin on se, että kannattaa tulla mukaan hankkeen eri tilaisuuksiin ja seurata uudistusta mahdollisimman monen kanavan kautta. Tässä vaiheessa koko maakunta- ja soteuudistuksessa odotetaan eduskunnan käsittelyssä olevan lakipaketin hyväksymistä. Jos lait hyväksytään, uudistus etenee. Tällöin Keski-Suomessa käynnistyy syksyllä maakuntastrategian ja järjestöstrategian (tai järjestöohjelman) laatiminen sekä usean strategiaa täydentävän asiakirjan laadinta. Näistä on yksityiskohtaista tietoa koosteessa.

Aina kun joku askarruttaa, kannattaa olla yhteydessä vaikka minuun. Ellen tiedä, pyrin etsimään vastauksen ja ratkaisun. Lisäksi uudistuksen vastuuvalmistelijat jalkautuvat mielellään järjestöjen ja verkostojen tapaamisiin, joko yhdessä KS vaikuttavat järjestöt -hankkeen kanssa tai ilman.

Olen julkaissut samantyyppisen, hiukan suppeamman koosteen jo aiemmin. Tähän olen lisännyt joitakin aikatauluja ja yksityiskohtia. Toivottavasti tästä koosteesta on iloa myös sinulle!

23.5.18 Järjestöjen muutosagentti Anne Astikainen

Kooste KS maakunta- ja sote-uudistuksesta & hankkeesta 23.5.18