Teetä ja tietosuoja-asetusta

Toukokuussa astuu voimaan EU:n uusi tietosuoja-asetus ja se koskee myös yhdistyksiä. On siis erityisen tärkeää perehtyä yhdistyksen tietosuojan nykytilaan ja ottaa selvää mitä uutta asetus tuo mukanaan. Henkilö- ja tietosuojarekisteriselosteet on yksi keskeinen asia, johon kaikkien rekisterienpitäjien tulisi perehtyä entistä huolellisemmin tämän asetuksen ja digitalisaation myötä.

Saarijärven kaupungintalolla 20.2. pidetty infotilaisuus yhdistyksille keräsikin salin täyteen järjestöjen väkeä. Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n ja Keski-Suomen Leader-ryhmien yhteisen Sykettä-viestintähankkeen järjestämän infon tunnelma oli asiapitoinen, mutta kepeä, eikä naurunpyrähdyksiltäkään vältytty! Kouluttaja Ilkka Vuorenmaa käsitteli tietosuojaa ymmärrettävällä tavalla ja tositapahtumiin perustuvien esimerkkien siivittämänä. Hyviltä ja jopa kinkkisiltäkään kysymyksiltä ei illan kouluttaja välttynyt, sillä pohdiskelua aiheuttivat mm. sukututkimukset ja niiden yhteydessä kerätyt henkilötiedot, sekä yhdistysten jäsenen oikeus päästä käsiksi muiden jäsentietoihin.

Yksi osallistuneista oli Minna Harju, joka on mukana muun muassa Hassin kyläseuran ja Jämsänseudun luonnonystävien toiminnassa. Kysyimme hänen ajatuksia tilaisuuden jälkeen. ”Odotin tilaisuudelta konkreettista tietoa, miten toimia yhdistyksissä. Sainkin paljon vastauksia, mutta paljon on myös sellaista mihin täytyy vielä perehtyä.”, summasi Minna tunnelmiaan. Hän näki paikan myös yhdistysten lisäkoulutukselle: ”Tästä voisi tulla vielä syventävä tilaisuus jossain vaiheessa. Ihmisillä ei ole tietoa ja moni ei ymmärrä mitä kaikkea vaaditaan.”

Kiitos kaikille osallistuneille mukavasta tilaisuudesta!

Tilaisuuden materiaalit löytyvät tästä.

Samansisältöiset infotilaisuudet järjestetään myös Jämsässä 14.3. ja Jyväskylässä 4.4.

Tule sinäkin mukaan, tervetuloa!

Ilmoittautumiset Jämsän 14.3. infoon 8.3. mennessä: http://www.kyt.fi/tietosuoja_jamsa/

Ilmoittautumiset Jyväskylän 4.4. infoon 29.3. mennessä: http://www.kyt.fi/tietosuoja_jkl/

Kirjoittanut Inka Hyvönen, harjoittelija, Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn