100 huippuhetkeä -kisa kokosi keskisuomalaisten vapaaehtoisten kuvia

”Mikä on sinun huippuhetkesi vapaaehtoistoiminnassa? Kerro se kuvalla.” Näillä sanoilla kutsuttiin kesällä 2017 keskisuomalaisia yhdistyksiä, seuroja ja järjestöjä sekä niissä ja muualla toimivia tuhansia vapaaehtoisia juhlistamaan kuvin 100-vuotiasta Suomea ja kansalaistoimintaa.

100 huippuhetkeä -valokuvakilpailun voittajan ratkaisi raati, yleisö pääsi äänestämään omaa suosikkiaan somessa sekä näyttelyssä Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä. Molemmat voittajat julkistettiin ja kukitettiin 30.11.2017 Vapaaehtoiseksi! -messuilla Matarassa.

Kilpailun voitti Nina Matilainen Jyväskylän Järvipelastajat ry:stä upealla, vapaaehtoisten järvipelastajien venettä kesäyössä esittäneellä ”Etsintävalot”-valokuvallaan (iso artikkelikuva yllä). Raati perusteli valintaansa näin: ”Kuvaaja on onnistunut taltioimaan aktiivisen valmiudessa olon ja keskisuomalaisen kesäyön tyyneyden. Katsojan huomio kiinnittyy pelkistettyyn tunnelmaan. Kuva heijastaa hienosti vapaaehtoistyön monimuotoisuutta.”

Yleisön ylivoimaiseksi suosikiksi nousi Suomen Punaisen Ristin ystävätoiminnan vapaaehtoisen Marja Pylvänäisen sympaattinen otos ”Kultapallo” vanhukselle tärkeästä koirakaverista.

Kuva. ”Kultapallo”, Marja Pylvänäinen.

100 huippuhetkeä -valokuvakilpailu järjestettiin osana keskisuomalaisten järjestöjen ja yhteisöjen ideoimaa Kansalaistoiminta 100 ja risat –kokonaisuutta, jota koordinoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn