Kohtaamisia Matkalla halki Mataran

KOHTAAMISVAARA – SYDÄMESSÄ goes matkalle halki Mataran

Sain kutsun, josta en voinut kieltäytyä. Minua pyydettiin tekemään juttu Matka halki Mataran -tapahtumasta ja haastatella tutustumaan tulleita opiskelijoita aiheesta kohtaaminen ja vapaaehtoistyö. Siispä ennen kuin tuon esille uuden tarinan kohtaamisesta autistilapsen omaishoitajan näkökulmasta, esittelen teille hieman Mataraa ja järjestötoimintaa.

Tänä vuonna 11.10. järjestetyn Matka halki Mataran -tapahtuman tarkoitus on tehdä järjestötoiminta tutuksi opiskelijoille ja opettajille, lisätä järjestötoiminnan arvostusta ja saada opiskelijoista tekijöitä sekä vapaaehtoistoimintaan että opintoihin liittyen.

Kansalaistoiminnankeskus Matara Jyväskylässä on kaikille avoin yhteisö, jonka sisällä toimii lähes 30 eri järjestötahoa. Keskuksen tavoitteena on mm. yhteistyömahdollisuuksien lisääminen niin järjestöjen välillä kuin järjestöjen, oppilaitosten ja julkisen sektorin välillä. Mataran toimintaan voit käydä tarkemmin tutustumassa osoitteessa https://www.matara.fi/ .

MATKALLA HALKI MATARAN

Oma vapaaehtoistyöni Kohtaamisvaaran parissa on ollut hyvin antoisaa ja olen päässyt kohtaamaan paljon uusia ihmisiä matkallani. Kohtaamista on puitu monelta eri kantilta ja olen päässyt kohtaamaan myös itseni aivan uusissa ja jopa haasteellisissa tilanteissa. Kokemus on ollut silmiä avartava, enkä malta odottaa, mitä tuleman pitää.

Tapahtumapäivänä tein oman pienen matkani Mataran halki, kun etsin haastateltavia gallupiini. Järjestöjen esittelypisteillä riitti kuhinaa ja ihmiset olivat hyvin kiinnostuneen oloisia siitä, mitä kaikkea Matara kätkee sisäänsä. Omasta näkökulmastani järjestöjen esittelyt oli rakennettu hyvin selkeiksi ja mielenkiintoisiksi ja Matarassa työskentelevästä porukasta näkee, että ihmiset ovat motivoituneita työhönsä ja täydellä sydämellä mukana toiminnassa. Tunnelmapaloja tapahtuman sydämestä tarjoavat tutustumaan tulleet opiskelijat. Kysyin heiltä seuraavia asoita:

1. Minkälainen on sinusta hyvä kohtaaminen?
2. Miten sinä haluat tulla kohdatuksi?
3. Ajatuksia vapaaehtoistoiminnasta ja tästä tapahtumasta.

Ensimmäisiksi haastateltaviksi pääsivät Elli, 21 ja Heidi, 23 JAMK:n Kätilö-linjalta.

Elli:
1. Hyvä kohtaaminen on vastaanottavaista, läsnäolevaa ja ennakkoluulotonta. Hyvään kohtaamiseen liittyy myös hymy ja aitous.
2. Haluan tulla kohdatuksi sellaisena kuin oon ja tasa-arvoisesti.
3. Ihmiset täällä [Mataralla] tekee tosi hienoa työtä, nostan hattua heille. Oman alani kannalta minusta olisi ollut hienoa, jos täällä olisi päässyt tutustumaan esim. MLL:n, Pelastakaa lapset ry:n tai Kätilöliiton toimintaan. Olen kiinnostunut vapaaehtoistyöstä ja minua kiinnostaisi tulevaisuudessa olla osa jotain tukitoimintaa, pitää synnytyskeskusteluja ja oman alani luentoja oman työni lisäksi.

Heidi:
1. Hyvä kohtaaminen on yksilöllistä ja huomioivaa.
2. Haluan tulla kohdatuksi tasa-arvoisesti ja ennakkoluulottomasti. Ei silleen naama mutrulla.
3. Minusta olis kiva tehdä vapaaehtoistyötä, mutta aika ei riitä. Samaa mieltä olen Ellin kanssa, että olis ollut kiva kuulla oman alan järjestöistä enemmän.

Seuraavaksi pääsin tutustumaan Monikulttuurikeskus Gloria ry:n luota löytyneeseen kolmikkoon. Reetta, 20 ja Riina, 21 opiskelevat JAMK:ssa Toimintaterapeuteiksi ja Inka, 32 opiskelee Jyväskylän yliopistossa pääaineenaan englanti.

Reetta:
1. Hyvä kohtaaminen on aitoa, kuuntelevaa ja vastavuoroista.
2. Haluan tulla kohdatuksi edellä mainitsemillani tavoilla ja lämpimästi.
3. Tapahtumassa oli kiva päästä tutustumaan moniin erilaisiin järjestöihin, mutta ihmisiä oli mielestäni liikaa ja tilat aika sokkeloiset. Oli vaikeaa päästä tutustumaan haluamaansa järjestöön, kun osa esittelyistä meni ohi suuren ihmisjoukon vuoksi. Vapaaehtoistyö kiinnostaa ja toiminkin itse tällä hetkellä vapaaehtoisena Mannerheimin Lastensuojeluliitolla.

Riina:
1. Tasavertainen, aito ja kiinnostavakin.
2. Haluan, että minua kuunnellaan ja saan tuoda itseäni esille. Kohtaamisesta on tärkeää jäädä se tunne, että minusta välitetään.
3. Minusta on kiva, että tapahtumassa oli paljon erilaisia järjestöjä, mutta ihmisiä oli liikaa. Minulla ei tällä hetkellä ole aikaa vapaaehtoistoimintaan, mutta ehkä opiskelujen toisena vuonna voisin harkita tekeväni jonkun työharjoittelujakson järjestökentällä.

Inka:
1. Hyvässä kohtaamisessa on rento tunnelma. Yhteinen kieli on myös hyvä asia ja ystävällismielinen asenne. Huumoria on myös kiva olla mukana.
2. Haluan tulla kohdatuksi edellä mainitulla tavalla, mutta sen haluan mainita, että säälivä kohtaaminen ei oo koskaan kivaa.
3. Minua voisi kiinnostaa juuri tämä maahanmuuttajiin liittyvä vapaaehtoistyö. OIin kuullutkin tästä Gloriasta aiemmin. Kiva oli päästä tutustumaan Mataraan.

Haluan kiittää haastateltavia avoimista ja lämminhenkisistä kohtaamisista ja Mataran väkeä tapahtuman järjestämisestä. Kohtaamisvaara lomailee viikon verran ja palaa sitten entistä voimaantuneempana, hämmentävämpänä ja uudistuneempana takaisin. Pysy kuulolla, niin tiedät, mihin tämä kaikki kohkaaminen johtaa!

asialla Kohtaamisvaara-kolumnisti Anna Rautanen

Kuvassa JAMK:n opiskelijat Riina ja Reetta ja Glorian Nuoriso- ja perhetyöntekijä ja yhteisöohjaaja Emmanuel.

Kohtaamisvaara on ihmisten välisiä kohtaamisia ja kohtaamisen tärkeyttä esille tuova projekti. Kohtaamisvaara näyttäytyy improvisaatioproduktiona ja kohtaamiseen pureutuvana kolumnisarjana. Projekti huipentuu Joulukuussa 2017 Kohtaamisvaara feat. -tapahtumaan, jossa kaikki yhdistyy. Kohtaaminen on asenne, uskalla olla outo ja kohtaa! Taustaorganisaationa NuoVo-hanke ja KYT ry sekä rahoittajana STEA, yhteistyössä Osuuskunta Kujeen kanssa.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn