Keski-Suomen Järjestöareena on keskisuomalaisten järjestöjen yhteenliittymä, joka on syntynyt järjestöjen omasta tarpeesta tuntea toisensa paremmin, tehdä yhteistyötä tiiviimmin ja parantaa järjestökentän vaikuttamismahdollisuuksia. Järjestöareena toimii keskisuomalaisten järjestöjen itsenäisenä yhteistyöelimenä Keski-Suomen liiton suuntaan välittäen järjestöjen näkökulmia maakunnan kehittämistyöhön. Järjestöareenan kokoukset toimivat järjestöjen monialaisena kohtaamispaikkana, jossa tunnistetaan ja kehitetään järjestökentän tarpeita ja tiedotetaan järjestökentän toiminnasta. Järjestöareena nimeää ja kutsuu verkostoonsa keskisuomalaisia järjestökentän yhteistoimintayhteisöjä, jotka edustavat toimialaa tai muuta merkittävää ryhmittymää.

Järjestöareenan yhteistoimintayhteisöjen tapaamiset järjestetään noin 1-2 kertaa vuodessa. Tarpeen mukaan tapaamisiin kutsutaan mukaan asiantuntijoita. Järjestöareena valitsee keskuudestaan puheenjohtajan sekä työryhmän kahden vuoden toimikaudeksi (jäsenyys ja puheenjohtajuus voi jatkua kausittain).

Tehtävät ja tavoitteet

1. Järjestöjen ääni

• mahdollisimman kattavasti koko keskisuomalaisen järjestökentän vaikuttamistoimintaa esim. yhteiskunnallisissa asioissa
  • tavoitteena kehittää ja vahvistaa järjestöjen asemaa ja merkitystä keskisuomalaisten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä
  • yksittäisten järjestöjen tai toimialojen vaikuttamistoimintaa laajempi tavoite
  • tavoitteena julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyön edistäminen

2. Tunnistaa ja kehittää

• tunnistaa järjestökenttää koskevia kehitystarpeita (koulutus, kehittäminen, tiedottaminen jne.) ja vie niitä tarvittaessa eteenpäin

3. Tiedottaja

• keskinäinen info-paikka järjestökentän toiminnasta tiedottamiseen
  • toimiva verkosto myös tapaamisten ulkopuolella

Järjestöareenan organisoituminen

Puheenjohtaja

Puheenjohtajan tehtävänä johtaa kokousten puhetta – ei niinkään olla kasvot ulospäin

Työryhmä

• Valmistelee Järjestöareenan tapahtumia ja toimenpiteitä sekä vie niitä eteenpäin
  • Työryhmän jäsenet sitoutuvat työryhmän toimintaan (mahdollistaa toiminnan jatkuvuuden ja tiedonsiirron)
  • Työryhmä koostumuksessa huomioitu eri toimialojen / ryhmittymien edustuksellisuus

Järjestöareenan esittely (PDF)

Kauden 2016-2018 toiminta

Järjestöareena on mukana Keski-Suomen maakunta- ja soteuudistuksen valmistelussa tuoden esille järjestöjen merkitystä vapaaehtois- ja vertaistuen toteuttajina sekä palvelujen tuottajina.

Keski-Suomen_Järjestöareenan_kannanotto_soteuudistuksen_valmisteluun_22.11.2016

Keski-Suomen sote- ja maakuntauudistuksen esivalmistelun johtoryhmä keskusteli kannanotosta kokouksessaan 12.2.2016 ja päätti esittää sote-työvaliokunnalle järjestöjen edustuksen uudelleenharkintaa siten, että Keski-Suomen Järjestöareena nimeäisi edustajan kuhunkin kolmesta asiantuntijatyöryhmästä.

24992-MUISTIO_sote-_ja_maakuntauudistuksen_JORY_161212

Järjestöjen edustajat Keski-Suomen sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöryhmissä

SOTE-UUDISTUKSEN TYÖRYHMÄT (Keski-Suomen Järjestöareena on tehnyt nimeämiset sote-uudistuksen työryhmiin)

• Järjestäminen: Jari Ketola, Pesäpuu ry
  • Maakunnan liikelaitos: Jussi Suojasalmi, Sovatek-säätiö
  • Valinnanvapaus: Kari Lahti, Kristillinen alkoholisti- ja narkomaanityö ry (Kan)
  • Jyväskylän valinnanvapauskokeilu – hanke: Jaana Joutsiluoma, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, hankeen ohjausryhmän jäsen

MAKU-UUDISTUKSEN TYÖRYHMÄT (Keski-Suomen Järjestöareena on tehnyt nimeämiset Möttönen ja Sivonen osalta, muut nimeämiset ovat valmistelijoiden toimesta)

• Aluekehitys ja strateginen suunnittelu: Sakari Möttönen, Keski- Suomen Yhteisöjen tuki ry. Järjestöjen toimijoista mukana myös Arja-Leena Peiponen Leader VIISARISTA ,Kari Kivisaari Keski-Suomen Yrittäjät ry:stä ja Petri Lehtoranta Keski-Suomen Liikunta ry
  • Kasvupalvelut: Tiina Sivonen, Keski -Suomen Yhteisöjen tuki ry
  • Maaseutu-asiantuntijaryhmä: Kaikki maakunnan Leader -ryhmät Raisa Saarilahti -Kulju Vesuri-ryhmästä, Tiina Seppälä Maaseutukehitys ry:stä ja Pirjo Ikäheimonen JyväsRiihi ry:stä sekä Keski-Suomen kyläasiamies Reena Laukkanen Abbey
  • Tutkimus, koulutus ja kehittäminen: Raili Haaki, KYT ry (Työryhmä koottu kutsumenettelyllä)

Maakuntafoorumi

Keski-Suomen järjestöjen maakuntafoorumi on Keski-Suomen Järjestöareenan toteuttama avoin keskustelu- ja vaikuttamistilaisuus kaikille keskisuomalaisille järjestöille ja järjestötoiminnasta kiinnostuneille. Järjestöjen maakuntafoorumi tullaan järjestämään kerran vuodessa. Maakuntafoorumi tavoitteena on mahdollistaa järjestöjen välittömän sekä keskinäisen että laaja-alaisen kuulemisen.

• Ensimmäinen Järjestöjen maakuntafoorumi  ”Järjestöt vaikuttavat!” järjestettiin Jyväskylässä 9.11.2009.
  • Maakuntafoorumi 2 ”Järjestöt verkostoituvat!” järjestettiin Jyväskylässä 10.11.2010 Kylpylähotelli Rantasipi Laajavuoressa.
  • Vuosi 2011 oli Euroopan vapaaehtoistoiminnan vuosi. Jyväskylässä järjestettiin 8.10.2011 vapaaehtoistoiminnan messut Tanssisali Lutakon tiloissa. Vapaaehtoiseksi! -messuilla esiteltiin monipuolisesti erilaisten toimijoiden vapaaehtoistoimintaa ja sen mahdollisuuksia sekä innostettiin uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan.
  • Vuoden 2012 maakuntafoorumi ”Järjestöt kohtaavat!”, pidettiin 15.11. Jyväskylän Kansalaistoiminnankeskus Matarassa tutustumisen ja verkostoitumisen teemalla. Iltapäivän asiaosuuden jälkeen iltaa jatkettiin järjestöjuhlan muodossa.
  • Vuonna 2014 maakuntafoorumin otsikkona oli ”Yhdistykset ja kunnat yhdessä tekemässä”. Maakuntafoorumi pidettiin13.11.2014 Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä.
  • Vuoden 2015 maakuntafoorumi järjestettiin 26.10.2015 Kansalaistoiminnankeskus Matarassa Jyväskylässä. Maakuntafoorumin otsikko oli ”Ihminen asialla!”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Muokattu viimeksi: 27.04.2017